Sista samtalet – ord för ord

1 av 47
NYHETER

Myndigheterna har tvingats offentliggöra hela sista samtalet mellan MH370 och flygledningen.

Och allt tycks helt normalt tills piloterna skulle anropa Vietnam – då bröts all kontakt.

– Normalt ska det inte ta mer än 10-15 sekunder, säger experten Hans Kjäll.

Malaysian Airlines-planet har varit spårlöst försvunnet sedan den 8 mars och trycket på myndigheterna är stort.

Anhöriga kräver svar och flera av dem har anklagat Malaysia för att undanhålla information.

Släppte sista samtalet

Malaysiska myndigheter har hittills inte velat offentliggöra samtalet mellan piloterna och flygledningen. I dag valde man att gå ut med utskriften ord för ord.

– Jag tycker att de är ganska frikostiga ändå, det händer att haveriutredningar inte släpper utskriften förrän i haverirapporten, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll. 

De tidigare uppgifterna som gjort gällande att de sista orden från cockpit var: ”All right, good night" visar sig inte stämma – i stället var de ”Good Night Malaysian Three Seven Zero" (God natt Malaysian tre sju noll).

Förväxlingen kan ha uppstått genom att de tidigare uppgifterna läckte till kinesisk media, översattes till mandarin och senare översattes tillbaka till engelska, skriver Sky News.

Sista orden var rutin

Hans Kjäll har läst igenom samtalet mellan MH370 och flygledningen.

Den inleds visserligen lite märkligt, menar han. Flygledningen anger först Frankfurt som destination för flighten och efterfrågar sedan vilken sluthöjd piloten vill ha. Planet skulle, som känt, till Peking och både den uppgiften och den om sluthöjden ska vara ifyllt på standardfärdplanen. Allt för att underlätta för flygledningen och planeringen.

Men i övrigt sker kommunikationen enligt den standard som finns, menar Hans Kjäll och inget tyder på att något skulle ha hänt ombord redan då.

De sista orden från piloterna var ren rutin.

Anropade aldrig Vietnam

– Oordningen i början är lite anmärkningsvärd och störningarna vid flera tillfällen är inte riktigt bra, men när planet är i luften är allt i sin ordning. Det följer standarden för radiokommunikation för luftfarten, säger han.

När piloterna sa god natt till flygledningen i Malaysia var klockan 01.19. De hade då fått veta på vilken radiofrekvens de skulle anropa flygledningen i Vietnam – något som borde ha skett direkt.

I stället blev det tyst.

– Det är kutym att ropa direkt, så fort han får frekvens ska han ställa in och ropa. Normalt ska det inte ta mer än 10-15 sekunder, säger Hans Kjäll.

Knappt två minuter senare bröts all kommunikation och kontakten med planets transpondrar släcktes ner.

FAKTA

Ord för ord

12:25:53 MAS 370 Delivery MAS 370 Good Morning

12:26:02 ATC MAS 370 Standby and Malaysia Six is cleared to Frankfurt

via AGOSA Alpha Departure six thousand feet squawk two one zero six

12:26:19 ATC ... MAS 370 request level

12:26:21 MAS 370 MAS 370 we are ready requesting flight level three five zero to Beijing

12:26:39 ATC MAS 370 is cleared to Beijing via PIBOS A Departure Six

Thousand Feet squawk two one five seven

12:26:45 MAS 370 Beijing PIBOS A Six Thousand Squawk two one five seven, MAS 370 Thank You

12:26:53 ATC MAS 370 Welcome over to ground

12:26:55 MAS 370 Good Day

12:27:27 MAS 370 Ground MAS370 Good morning Charlie One Requesting push and start

12:27:34 ATC MAS370 Lumpur Ground Morning Push back and start

approved Runway 32 Right Exit via Sierra 4.

12:27:40 MAS 370 Push back and start approved 32 Right Exit via Sierra 4 POB 239 Mike Romeo Oscar

12:27:45 ATC Copied

12:32:13 MAS 370 MAS377 request taxi.

12:32:26 ATC MAS37..... (garbled) ... standard route. Hold short Bravo

12:32:30 MAS 370 Ground, MAS370. You are unreadable. Say again.

12:32:38 ATC MAS370 taxi to holding point Alfa 11 Runway 32 Right via

standard route. Hold short of Bravo.

12:32:42 MAS 370 Alfa 11 Standard route Hold short Bravo MAS370.

12:35:53 ATC MAS 370 Tower

12:36:19 ATC (garbled) ... Tower ... (garbled) MAS 370 1188 MAS370 Thank you

12:36:30 MAS 370 Tower MAS370 Morning

12:36:38 ATC MAS370 good morning. Lumpur Tower. Holding point..

[garbled]..10 32 Right

12:36:50 MAS 370 Alfa 10 MAS370

12:38:43 ATC 370 line up 32 Right Alfa 10. MAS 370 Line up 32 Right Alfa 10 MAS370.

12:40:38 ATC 370 32 Right Cleared for take-off. Good night. MAS 370 32 Right Cleared for take-off MAS370. Thank you Bye.

12:42:05 MAS 370 Departure Malaysian Three Seven Zero

12:42:10 ATC Malaysian Three Seven Zero selamat pagi identified. Climb

flight level one eight zero cancel SID turn right direct to IGARI

12:42:48 MAS 370 Okay level one eight zero direct IGARI Malaysian one err  Three Seven Zero

12:42:52 ATC Malaysian Three Seven Zero contact Lumpur Radar One

Three Two Six good night MAS 370 Night One Three Two Six Malaysian Three Seven Zero

12:46:51 MAS 370 Lumpur Control Malaysian Three Seven Zero

12:46:51 ATC Malaysian Three Seven Zero Lumpur radar Good Morning

climb flight level two five zero

12:46:54 MAS370 Morning level two five zero Malaysian Three Seven Zero

12:50:06 ATC Malaysian Three Seven Zero climb flight level three five zero

12:50:09 MAS370 Flight level three five zero Malaysian Three Seven Zero

01:01:14 MAS370 Malaysian Three Seven Zero maintaining level three five zero

01:01:19 ATC Malaysian Three Seven Zero

01:07:55 MAS370 Malaysian...Three Seven Zero maintaining level three five zero

01:08:00 ATC Malaysian Three Seven Zero

01:19:24 ATC Malaysian Three Seven Zero contact Ho Chi Minh 120

decimal 9 Good Night

01:19:29 MAS370 Good Night Malaysian Three Seven Zero