Nya signaler vid ’sista handslaget’

1 av 47
NYHETER

Ett australiskt fartyg har hört signaler som kan komma från det förmodat kraschade planet.

Positionen är densamma som den där planets sista "elektroniska handslag" registerades.

Det tros ha skickats när planet fick slut på bränsle och dök ner i Indiska oceanen.

Det australiska fartyget Ocean Shield uppfattade i lördags en signal från 4 500 meters djup. Singalen höll i sig i två timmar och tjugo minuter innan den tappades. Fartyget vände då hörde återigen något som kan komma från det försvunna MH370.

– Den andra signalen höll i 13 minuter, sa insatsledaren Angus Houston, från australiska marinen, under en presskonferens på söndagen.

Matchar elektronisk handslag

Enligt brittiska The Telegraph så överenstämmer platsen där Ocean Shield hört signalen med det område från vilket MH370 skickade ut ett sista "elektronisk handslag” – en kontakt med en satellit.

Kontakten var inte fullständig och kan ha skickats vid den tidpunkt då planet fick slut på bränsle och störtade ner i Indiska oceanen.

Uppgifterna beskrivs som ett genombrott i utredningen.

Dubbelljud – bästa spåret

Signalerna som Ocean Shield registrerade ligger på frekvensen 37,5 kHz, samma som flygplanets svarta lådor sänder ut signaler på.

De signaler som fartyget hörde efter att det vänt tillbaka bestod av två åtskilda ljud. Det stämmer överens med de två signaler som planets två svarta lådor förmodas sända ut.

Den ena lådan registrerar flygdata över planets rörelser, den andra spelar in röstkommunikation från cockpit. Båda sänder ut ping-signaler.

– I sökandet är det här antagligen den bästa informationen vi haft, säger Angus Houston.

”Vid förmågornas gräns”

Att bekräfta att signalerna kommer från det försvunna planets svarta lådor blir svårt, berättade Houston under söndagen.

På Ocean Shield finns den obemannade undervattensfarkosten Bluefin 21 som kan gå ner till ett djup på 4 500 meter. Den är tänkt att gå ner för att bekräfta signalerna.

Havet är i snitt just 4 500 meter djupt på den aktuella platsen.

– Vi är vid vår förmågas gräns. Vi kan komma att ha begränsade möjligheter om planet har hamnat på ännu större djup, säger Houston.

”Behöver ett vrak”

Ett kinesiskt fartyg uppfattade tidigare också signaler som misstänktes kunna vara från MH370, men i en helt annan del av sökområdet.

De nya signalerna till trots är inblandade myndigheter försiktiga med optimismen. Angus Houston menar att det behövs mer information innan man kan säga att det verkligen rör sig om MH370.

– Utan ett flygplansvrak kan vi inte säga att det definitivt är här.

Malaysia airlines-planet försvann den 8 mars. Ombord fanns 239 personer.

Planets två svarta lådor sänder ut signaler, så kallade ”ping”. Batterierna i lådorna ska hålla i en månad.