Dagens namn: Jon, Jonna
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Företag som vågar satsa

Mejeriet går mot strömmen – ystar ost som aldrig förr

DE VÄNDER PÅ STEKEN Jan Pettersson och Dennis Svanström vänder osten medan produktionsansvarige Tomas Palmkvist och vd:n Thomas Lundh visar runt mejeriet.   DE VÄNDER PÅ STEKEN Jan Pettersson och Dennis Svanström vänder osten medan produktionsansvarige Tomas Palmkvist och vd:n Thomas Lundh visar runt mejeriet. Foto: ola axman

Gräddig ost sprider framtidstro från östgötska Boxholm.

På ortens mejeri nyanställer och stortsatsar man mitt under rådande finanskris.

– Vi har hamnat i en negativ masspsykos. Nu måste vi hitta lite framtidstro, säger vd Thomas Lundh.

Även i hårdostbranschen råder kris – men det finns ljus i mörkret.

På privatägda Boxholms mejeri ystar man ost som aldrig förr och året som gick var efterfrågan på 300 ton mer än vad man mäktade med att producera.

När många svenska företag nu skär ner gör man på Boxholm precis tvärtom.

Nya investeringar

– Vi anställer snart två nya mejerister och ska installera en ny saltlaketank och ny mjölkpastör, säger Thomas Lundh.

Boxholms mejeri må blomstra i dag men vid årsskiftet 2004/2005 såg det mycket mörkt ut.

– Då hade vi vår kris när Ica var på väg att plocka bort våra ostar från det ordinarie sortimentet. Den har alltid varit lika god, men marknadsföringen var dålig, säger Thomas Lundh.

Mejeriet inledde ett intensivt arbete med att åka ut och presentera sitt sortiment.

– Det finns en enorm kraft hos mindre företagare men det handlar om att vara offensiv och åka ut och visa upp sig, säger Thomas Lundh.

Lokalt och klimatsmart

Arbetet skapade grunden till att man nu kan satsa trots rådande kris.

– Många andra mejerier har blivit för stora och glömt bort kvalitet och smak, men nu eftersträvar många kunder klimatsmarta produkter som produce

rats lokalt. Det gäller att våga nischa sig.

Fler mejerister nästa år

Redan nästa år planerar företaget att anställa sex mejerister till.

Samtidigt jobbar Thomas Lundh hårt på att vara en positiv förebild när finanskrisen tar ett allt fastare grepp om Sverige. Han är övertygad om att det går att satsa sig ur krisen.

– Just nu håller alla i alla sina pengar, vilket skapar ännu lägre tillväxt. Vi måste hitta lite framtidstro och se ljuset i tunneln. Jag vill att företagare ska tänka ”kan mejeriet i Boxholm – då kan vi också”.

Efterlysning!

Har du fått jobb med hjälp av Aftonbladets kampanj, ”Nu lyfter vi Sverige"?

Hör av dig till lyftsverige@aftonbladet.se

SENASTE NYTT

Nyheter

Visa fler
Om Aftonbladet