Dagens namn: Ellen, Lena
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nyheter / Rymden

De visste att de skulle dö

"Vid första uppskjutningen är kontrollen minutiös. Efter 100 finns en risk att man slarvar."

Från vänster befälhavaren Rick Husband, piloten William McCool, och de övriga astronauterna Ilan Ramon, David Brown, Michael Anderson, Laurel Clark och Kalpana Chawla. Från vänster befälhavaren Rick Husband, piloten William McCool, och de övriga astronauterna Ilan Ramon, David Brown, Michael Anderson, Laurel Clark och Kalpana Chawla. Foto: ap

    Visste besättningen att de skulle krascha?

Varför är vrakdelarna så farliga?

Frågetecknen efter gårdagens katastrof är många.

    Aftonbladet har försökt besvara några av dem med hjälp av rymdexperterna Kerstin Fredga, professor i astronomi, Lennart Åhlén, forskare på Institutet för rymdfysik, och Sven Grahn, teknisk chef på Svenska rymdbolaget.

 

Vad var det som orsakade olyckan?

  En explosion inträffade som kan tyda på att det värmeskyddande taket lossnade. Färjan tappade temperaturmätningen på vänster vinge, den som vid uppfarten träffades av splitter från en bränsletank.

En teori är att det kan ha med rutin att göra efter drygt 100 uppskjutningar. Vid första uppskjutningen är kontrollen minutiös. Efter drygt 100 finns en risk att man slarvar.

Är det vanligt med olyckor under landning?

  Det finns två farliga passager: upp- och nedfart. Färjan kommer in med väldigt hög hastighet och har bara en chans. Ingen del utom undersidan tål den enorma hettan i atmosfären.

Två olyckor har tidigare inträffat vid ryska rymdskeppslandningar men under helt andra omständigheter än dessa.

Vad händer med

rymdfärjan - brinner

allt upp?

  Nej. Färjan bryts upp i smådelar, en del kommer ner men väldigt mycket brinner upp.

Vad händer med människorna ombord?

  De dör troligen väldigt snabbt. Troligen återfinns inte deras kroppar. De utsätts för ett par tusen graders värme.

Uppfattade besättningen vad som hände?

  Ja. De meddelade kontrollen att de tappat temperaturmätningen på vänster vinge. Troligen uppfattade de också när den första biten av färjan bröts loss. När rymdfärjan bröts i bitar 20 sekunder senare var de troligen medvetslösa.

Varför är materialet som landar på marken farligt?

  Man använder ett bränsle som heter hydrasin för att styra farkosten och det är oerhört giftigt. Det krävs rymddräkter för att arbeta med det. Dessutom finns deryllium, ett annat giftigt ämne, i tekniska detaljer på rymdfärjan. Framför allt är man rädd för att någon ska skada sig eller omöjliggöra en ordentlig undersökning.

Finns det en svart låda?

  Troligen finns det någon typ av inspelning eller liknande men den fungerar bara vid lägre höjder. Sannolikt finns det inte mycket kvar av någon information på Columbia.

Ryssland använder bara sina rymdfärjor en gång. Är det en risk att återvända rymdfärjor?

  Nej. De är byggda för

att klara ungefär 100

uppsändningar och de ses över minutiöst inför varje flight. Columbia stod 17 månader i hangar för genomgång för något år sedan då varje millimeter inspekterades.

Hur påverkar detta Nasas rymdprogram?

  Det blir ett kraftigt bakslag. Det kommer att ta tid, kanske år, innan man upptäcker den verkliga orsaken och innan dess kommer man förmodligen inte att skicka upp någon ny

färja.

Nasa får dessutom bekymmer med att bygga upp den internationella rymdstationen, ISS, och den kan få stå tom ett tag.

Nasas rymdprogram har en budget på 120-140 miljarder kronor varje år. Varje uppskjutning kostar flera tusen miljoner dollar.

Annika Sohlander
SENASTE NYTT

Nyheter

Visa fler
Om Aftonbladet