Sista ordet: Uppfattat...

16 minuter kvar – då kom kraschen

1 av 4 | Foto: AP TYLER MORNING TELEGRAPH
COLUMBIA BRYTS I STYCKEN På marken hördes en dov smäll när rymdfärjan Columbia exploderade över Texas på 63 kilometers höjd.
NYHETER

CAPE CANAVERAL

Med 16 minuter kvar till landning inträffade katastrofen.

- Uppfattat, uh, buh ", sa kommendör Rick Husband lugnt innan radiokontakten bröts.

Sen kom kraschen.

Stämningen här på Kennedy space center, där rymdfärjan Columbia skulle ha landat klockan 09.16 lokal tid är tryckt.

De sörjande - fruar, barn och vänner, som väntade på att krama om sina astronauter - tas nu om hand av psykologer och terapeuter på Nasa.

Haveriutredarna jobbar redan med att hitta orsaken till katastrofen.

Man tror att färjans vänstra vinge brast på 63 000 meters höjd. Orsaken kan vara att de värmereglerande keramikplattorna på vingen skadades betydligt allvarligare vid starten än vad Nasa trodde .

Det inträffade en minut efter starten den 16 januari - för 16 dagar sedan. En bit isoleringsskum lossnade från en extern bränsletank och slog i färjans vänstra vinge.

Vingen blev het

Så sent som i fredags sa en talesman för Nasa att det inte fanns anledning till oro.

- Vi tror inte att plattorna var ett problem. När vi analyserade det för tio dagar sedan ansåg vi inte att det var en säkerhetsfråga, säger flygledaren Ron Dittemore. Men nu måste vi undersöka alla möjligheter.

Vad man vet i dag är att den vänstra vingen tappade hydrala sensorer, förlorade däcktryck och sedan blev intensivt varm innan färjan gick av.

Trots sorgen här vid Kennedy Space Center i Florida finns också ett professionellt lugn.

Döden är alltid nära

De som arbetar på Nasa vet att döden alltid är nära.

- Men vi har varit förskonade länge nu, säger en samanbiten officer som nedkallades från New York efter olyckan.

- Det här är verkligen en tragisk dag för Nasa-familjen, för astronauternas familjer som flög STS-107 och likaledes tragiskt för nationen, säger Nasa-chefen Sean O"Keefe.

Olyckan inträffade 16 minuter före landning.

Att döma av den sista kommunikationen mellan flygledarna och besättningen hade den sju man starka besättningen ingen aning om att någonting var fel med färjan.

Kommunikationen er inte mycket indikationer på vad som gick snett:

Flygledarna: "Columbia, Houston, vi ser era däcktrycksmeddelanden och vi hörde inte det sista".

Columbias kommendör Rick Husband svarar, lugnt: "Uppfattat, uh, bu ""

Under flera sekunder följer sedan tystnad.

Sedan brus.

Läs också:

TIDIGARE ARTIKLAR

Fredrik Virtanen, Pontus Höök, foto