Hitler var först ut i rymden

Idag hjälper miljoner amatörer forskarna att lyssna på signaler från rymden. Så gör du för att vara med

1 av 19 | Foto: Warner Bros
MARS ATTACKS. Om livet i rymden ser ut som på bio är osagt. Men funderingar om varelser på andra planeter har kittlat människans fantasi sedan rymden blev ett begrepp.
NYHETER

Försöken att kommunicera med utomjordingar har hållit på i decennier.

– Det tar tid för signalerna att nå fram. Men hittills har vi inte fått svar, säger astronomen Gösta Gahm vid Stockholms universitet.

Där har intresset för rymden ökat lavinartat.

Vill det sig illa kan Hitlers gormande bli det första som drabbar en utomjordisk civilisation. Ett av nazidiktatorns nyårstal skickades nämligen ut i rymden med radiosignal mitt under andra världskriget och talet är den första kända signalen som riktades mot en annan civilisation.

– Den ligger nu på 67 ljusårs avstånd. Men signalen är mycket svag och uttunnad, så den går säkert inte ens att mäta, säger Gösta Gahm vid Stockholms universitet.

Stor chans till liv

Han hör till dem som menar att chansen för liv på andra planeter i Vintergatan är stor.

– Vi tror, men vi vet inte. Vi utgår från att det är så. Och för min del så är vår sol en medelsvensson. Det bara kryllar av stjärnor som liknar solen, med samma kemiska sammansättning och funktion som vår sol.

Det pågår sedan 30 år en avancerad avlyssning av signaler från rymden.

– Men hittills är det tyst. Vi har inte fått signaler från andra civilisationer, säger Gösta Gahm.

– Tekniskt är vi där att vi inte har några problem att se om man kör Canal + eller P1 på de närmaste planeterna. Vi kan inte få in själva kanalerna, men vi skulle märka radiobruset.

Riktade sändningar

Forskare på jorden skickar också ut meddelanden i rymden.

– För 30 år sedan gjorde man en riktad radiosändning mot en grupp stjärnor som ligger mycket långt borta. Den är kodad så den uppfattas som en primtal och innehåller enkla bilder på man och kvinna och andra saker.

– Det tar ju tid för den här signalen att nå fram. Men hittills har vi inte fått svar.

FAKTA

Så gör du för att lyssna av rymden

Miljoner amatörer hjälper forskarna att lyssna av signaler från rymden.

Ett av de populäraste nätverken är Seti@home, ett vetenskapligt experiment där ansluta datorer utnyttjas för att söka efter utomjordisk intelligens.

– Seti är den första och största av hemmaprogrammen som man kan bearbeta forskningsdata med, säger Robert Cumming, redaktör för den populärvetenskapliga tidskriften Populär Astronomi.

– De har varit igång i nästan tio år nu. Rent konkret får man som privatperson en del av de data som samlats in av Seti-projektet och man erbjuder sin datorkraft för att bearbeta uppgifter.

– Man ska inte vänta sig för mycket. Men chansen är inte noll och man kan vara den som upptäcker nålen i höstacken.

Upptäcker rymdfenomen

Seti lyssnar inte på samma frekvenser där man upptäcker till exempel exploderande stjärnor.

– Men man kan upptäcka ett helt nytt slags rymdfenomen, säger Robert Cumming.

Seti har säte vid universitetet i Berkley, Kalifornien och finns spritt över hela världen. Sajten heter http://setiathome.berkeley.edu och det kostar inget att ladda ner den mjukvara som krävs.

Den som vill lära sig mer om astronomi kan också surfa in på astronomiguiden.com och ladda ner planetarieprogram.

Planetarieprogram

– Där håller Sveriges amatörastronomer till. Planetarieprogram är bra eftersom man kan kolla upp vad man ser på himlen just där man befinner sig. Man kan slå upp var alla planeter ligger också och minskar risken att missa något roligt.

Den som vill veta mer om rymden kan också kontakta närmaste amatörastronomiförening. Via föreningen kan man också få besöka något av de stora observatorierna som ofta är stängda för allmänheten.

Astronomiska sällskapet Tycho Brahe i Malmö, Observatoriet i Slottsskogen i Göteborg och Umeåobservatoriet är några exempel på föreningar, liksom Observatoriemuseets vänförening i Stockholm.