Obama - president på internet

1 av 2 | Foto: AP
Barack Obama.
NYHETER

Genom att mobilisera väljare på Internet har Barack Obama har brutit ny mark när det gäller politiska kampanjer.

– Vi har en hel del att lära, säger EU-minister Cecilia Malmström (fp).

Att vara online har aldrig tidigare betytt så mycket i ett presidentval.

Sociala nätverk som Facebook, MySpace och YouTube har varit nödvändiga för Barack Obamas kampanj. Demokraternas presidentkandidat tvingades gå online för att ha en chans mot Hillary Clinton i primärvalet.

Det hävdar kommunikationsexperten Gunnar Fröroth i ett inlägg på debattsajten Newsmill.

– Det enda sättet för Obama, som var en helt ny kandidat på den nationella arenan, var att gå via nätet, skriver han.

Donera online

Chris Hughes, en av Facebooks grundare, har varit ledande i arbetet med Barack Obamas hemsida. På sajten, som lanserades redan i februari 2007, kan anhängarna donera pengar och hitta information.

– Det möjliggjorde för eldsjälar att hitta varandra och skapa grupper. Och för de kampanjkontor som skulle öppnas under 2008 att hitta sina aktivister, skriver Fröroth.

Just de små doneringarna som har skett via hemsidan har varit ett särskilt framgångsrikt koncept, menar kommunikationsexperten.

– Under andra kvartalet 2008 donerades 31 miljoner dollar till hans kampanj, av dem gjordes 10 miljoner online, vilket var exakt det belopp som Obama överträffade Hillary Clinton med under samma period, skriver Gunnar Fröroth.

Lockar unga

EU-minister Cecilia Malmström (fp) har följt de nya greppen som Barack Obamas kampanj har tagit i kampen om att mobilisera nya väljare.

– Det här är väldigt spännande, vi har mycket att lära från hans kampanj, säger hon till aftonbladet.se.

– När de vill ha svar på vilken fråga som Obama ska satsa på har de skickat ut sms där folk har fått svara på olika alternativ. På väldigt kort tid får man enkätsvar från väljarna om vilken fråga som de tycker är viktigast.

Cecilia Malmström tror att man kan locka en hel ny grupp med väljare i Sverige med hjälp av den nya tekniken.

– Särskilt unga, som smsar och bloggar mycket, säger hon.