Tredubblad risk att drunkna på Medelhavet i år

NYHETER

Avtalet mellan EU och Turkiet skulle få stopp på drunkningsdöden i Medelhavet.

I stället dör fler flyktingar än någonsin.

– Det här är det värsta vi har sett, säger William Spindler på UNHCR.

I mars skrev EU och Turkiet på ett avtal som gör det möjligt att skicka tillbaka flyktingar.

Avtalet fick hård kritik från bland annat flera människorättsorganisationer. Statsminister Stefan Löfven (S) menade dock att det var nödvändigt för att få stopp på människosmugglingen och förhindra tragedier med drunknade flyktingar.

– Det är en av huvudambitionerna: stopp för att människor dör på Medelhavet. Det här är ett sätt att få till stånd detta, sa han i riksdagen.

Snart åtta månader senare är effekten snarast den motsatta.

Började läcka

I onsdags lämnade ännu en överlastad gummibåt den libyska kusten. Båten började läcka och sjönk – och 97 migranter befaras ha drunknat, enligt Reuters. Det är bara den senaste i raden av drunkningsolyckor i Medelhavet de senaste veckorna.

Människosmugglingen mellan Grekland och Turkiet har visserligen nästan upphört efter att avtalet trädde i kraft och det totala antalet flyktingar över Medelhavet har mer än halverats.

Ändå har fler människor dött under 2016 än något tidigare år.

"Värsta vi sett"

Och risken att drunkna för migranter har mer än tredubblats jämfört med i fjol.

– Det här är det värsta vi har sett. Från 1 död på 269 som kom fram i fjol har sannolikheten att dö stigit till 1 på 88, sa William Spindler, talesperson för FN:s flyktingorgan UNHCR, på tisdagen.

Det viktigaste skälet är att avtalet med Turkiet tvingat flyktingarna att välja en längre och farligare väg, från Libyen till Italien.

Hittills i år har minst 3 930 människor dött jämfört med 3 771 under hela 2015.

Sämre båtar

"Utan de heroiska räddningsinsatserna skulle siffran vara mycket högre", twittrar William Spindler.

Utöver att flyktingarna tvingas välja den farligare vägen över Libyen har båtarna blivit både sämre och trängre, enligt UNCHR. Allt oftare skickar smugglarna i väg migranterna i överlastade gummibåtar, med bara precis tillräckligt med bränsle, mat och vatten för att kunna nå internationellt vatten och plockas upp av räddningsfartygen.