Efter 200 förslag – här är S nya slogan

Vill vinna valet med: Ett bättre Sverige. För alla.

Socialdemokraternas valgeneral Jan Larsson och partisekreteraren Carin Jämtin.
Foto: NICLAS HAMMARSTRÖM
Socialdemokraternas valgeneral Jan Larsson och partisekreteraren Carin Jämtin.
NYHETER

”Ett bättre Sverige. För ­alla.”.

Räkna med att få höra frasen – det är Social­demokraternas nya slogan och ska finnas med under hela valåret.

– Vi vill ha ett samhälle där man samarbetar för allas bästa, säger parti­sekreteraren Carin Jämtin (S).

Efter att ha ratat ungefär 200 olika förslag för paroller inför riksdagsvalet 2014 landade Socialdemokraterna slutligen

i sloganen ”Ett bättre Sverige. För alla.”.

Frasen har jobbats fram inom den egna organisationen – med stöd av reklam­byrån Granath.

Enligt Carin Jämtin och valgeneralen Jan Larsson svarar sloganen på vad S vill uppnå, ­vilken riktning partiet vill att Sverige ska gå och hur de menar att människor ska förhålla sig till varandra.

– Den pekar ut vår politik och vår riktning. Där vår politik också kräver att man samarbetar i samhället och att alla är med och gör det, säger Jämtin.

”Har slagit väl ut”

Enligt Jan Larsson sänder sloganen också ut en önskan om mer ”vi” än ”jag”.

– Alla ska ha rättigheter och möjligheter, men det är också lika mycket en moralisk signal om att alla måste delta i lagarbetet. Vi vill komma tillbaka till att sätta det gemensammas bästa framför girighet som drivkraft för utvecklingen av samhället, säger han.

Valgeneralen ­menar att Social­demokraternas interna ­tester av sloganen har slagit väl ut.

En riktig lågoddsare

– Särskilt orden ”För alla” förknippar människor ­väldigt tydligt med oss, ­säger han.

Parollen kommer att ­finnas med under hela S valrörelse mot riksdagsvalet

i september. Den ska också löpa parallellt med partiets budskap under EU-val­rörelsen i maj.

Orden kommer att gå igen i såväl partiföreträdares tal som reklambudskap.

Att partiledaren Stefan Löfven kommer att säga ”Ett bättre Sverige. För ­alla.” i sitt tal på första maj är ­enligt Carin Jämtin en ­lågoddsare.

– Vi kommer nog att säga det allihop, säger hon.

Kostnaden för den nya sloganen ryms inom Social­demokraternas totala budget för årets valkampanjer, 70 miljoner kronor. Tidigare har partiet haft en rad ­politiska paroller. Bland annat ”Arbete och trygghet åt alla” från 1936 och ”Alla ska med” från 2004.