SD portar Expressen – som får använda Aftonbladets bevakning

1 av 3
NYHETER

Expressen portas från Sverigedemokraternas valvaka ikväll.

Anledningen är enligt SD tidningens samarbete med Researchgruppen – som partiet menar består av extremister.

Expressen får nu ta del av Aftonbladets och andras bevakning från SD:s valvaka.

– Det är generöst och ett bra ställningstagande för det fria ordet, säger Thomas Mattsson, Expressens chefredaktör.

Det var under eftermiddagen i dag som SD plötsligt drog in Expressens ackreditering till partiets valvaka. Expressen har tillsammans med Researchgruppen avslöjat att 15 SD-politiker gjort rasistiska inlägg på olika hatsajter tidigare under veckan.

– Jag tycker det är häpnadsväckande att ett riksdagsparti försöker förhindra nyhetsförmedling genom att förbjuda ett riksmedium från att bevaka en valvaka. Det här är en direkt bestraffning för våra avslöjanden senaste veckan. Det här är också ett angrepp på pressfriheten därför är jag tacksam mot exempelvis Jan Helin och Aftonbladet som direkt meddelade att Aftonbladets material från SD:s valvaka är tillgängligt för Expressen, säger Thomas Mattsson.

”Självklart att hjälpa”

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin:

– Vi tycker det är självklart att hjälpa Expressen. Det här är en inskränkning av yttrandefriheten och vi ska göra vad vi kan för att Expressen ska få en bra bevakning.

Många andra medier, exempelvis DN, SvD, TV4 och SVT meddelade senare att Expressen får ta del av även deras material från valvakan.

Enligt SD beror beslutet på att Expressens publicering skedde i samverkan med Researchgruppen, som partiet ser som extremister.

– Expressen har samarbetat med våldsbejakande extremister. Vi har nolltolerans mot extremism. Det här var ett svårt beslut på grund av allmänintresset, men vi tycker att samarbetet är så pass allvarligt och farligt att vi ändå tog det här beslutet, säger Sverigedemokraternas presschef Martin Kinnunen.

Reserchgruppen har tidigare samarbetat med bland andra TV4 och SVT. Borde de inte portas också?

– Nej då har det inte varit tal om samarbete, utan köp av källmaterial och det är stor skillnad. Expressen har publicerat detta i samarbete med Researchgruppen och det vill vi markera mot.

Har ert beslut något att göra med Expressens granskning?

– Nej vi har inga synpunkter på den. Det här är ett principiellt beslut. Hade vi bara tagit in tidningar vars rapportering vi är nöjda med kanske det skulle vara tomt på vår valvaka. Det säger jag med glimten i ögat, säger Martin Kinnunen.

”Utsträckt hand”

Thomas Mattson tror att SD:s beslut har tagits av ett annat skäl:

– Det här är en utsträckt hand till de SD-sympatisörer som varit arga för på våra avslöjanden, det är en signal till deras sympatisörer. Men jag ser det som ett PR-självmål, säger han.

Jan Helin:

– Jag hoppas att det blir en debatt kring partiets syn på yttrandefrihet och det fria ordet. Det är ändå anmärkningsvärt att ett riksdagsparti stänger ute ett riksmedium på grund av en granskning.

Helt stängt på SD i Malmö

Senare meddelande Sverigedemokraterna i Malmö att de stänger sin valvaka för alla medier. Enligt Anders Olin, säkerhetsansvarig på SD Malmö sker det av säkerhetskäl. Partisympatisörer och andra som inte har jobbat med valet är inte heller välkomna.

– Eftersom vi vet hur det har sett ut i valstugorna väljer vi att hålla platsen hemlig, säger Anders Olin till Sydsvenskan.