”Vårt mål är att bekämpa ungdomsarbetslösheten”

Här är S valaffischer

1 av 10 | Foto: LOTTE FERNVALL
NYHETER

De unga ska hjälpa Socialdemokraterna att vinna valet.

I en jättekampanj lockar partiet med lösningar på ungdomsarbetslösheten.

– Moderaternas mål är att ta våra väljare. Vårt mål är att bekämpa ungdomsarbetslösheten, säger partisekreteraren Ibrahim Baylan.

Med tv-reklam och affischer över hela landet lyfter Socialdemokraterna fram de unga arbetslösa i sin stora valkampanj.

Budskapen lyder "207 000 unga längtar efter att visa vad de går för" och "48 000 händer väntar på att ge dig en bättre välfärd".

”Handlar om det vi vill förändra”

– Regeringen är väl medveten om att valet förloras om resultatet av deras politik diskuteras. Det är det vi vill göra. Kampanjen handlar om det vi vill förändra, vår politik för att göra Sverige till ett rättvist land, säger Mona Sahlin.

Vad reklamfilmen, som börjar visas på bio och tv på måndag, kostar vill Socialdemokraterna inte uppge. Hela S-kampanjen kostar 70 miljoner kronor vilket gör Socialdemokraterna till det parti som satsar mest i valrörelsen.

Men partisekretaren Ibrahim Baylan konstaterar nöjt att partiets främsta tillgång är de många medlemmarna.

– Vi är ett folkrörelseparti och jag räknar med att vi har 40 000-50 000 människor som hjälper till.

”M vill ta våra väljare”

I våras satte man upp målet att genomföra en miljon samtal med osäkra väljare. I dag har man kommit upp i 300 000.

Moderaterna valde att presentera sin kampanj en timme före Socialdemokraterna. Ett av budskapen löd "Bara ett arbetarparti kan fixa jobben" och Ibrahim Baylan passade på att ge en bredsida till Moderaterna:

– Jag kan konstatera hur oerhört olika vi ser på saker och ting. Moderaternas mål handlar väldigt mycket om spelet och att ta våra väljare. Vårt mål är att få ner arbetslösheten.