Centerns rut-affisch sågas av pr-expert

Paul Ronge: Extremt dålig

1 av 5 | Foto: Centern
NYHETER

I dag lanserade Centerpartiet sina valaffischer.

Pr-experten Paul Ronge är förbryllad.

– Vad är egentligen budskapet?

Klockan ett i dag stod det klart vad som gäller för Centerpartiet i årest valrörelse.

Tillväxt, miljö, jobb till unga och fortsatt rut-avdrag.

– Vi är tar fajten för att behålla rut, säger Maud Olofsson.

Sågar rut-affisch

Men pr-experten Paul Ronge och Aftonbladets politiske expert Lena Mellin är skeptiska till rut-affischen.

"Rut eller slut?" står det att läsa ovanför en bild på en städerska.

– Det är extremt dåligt, säger Paul Ronge.

Han förstår inte vem som är slut utan rut. Är det städarna som är slut om rut försvinner? Eller är det de som anlitar rut som blir slut om reformen överges?

– Om man anlitar en dyr reklambyrå så ska budskapet vara klockrent.

Svårförståelig

Aftonbladets expert Lena Mellin är inne på samma spår. Rut-affischen är sämst:

– För att begripa måste man tänka till ett par sekunder, säger hon.

Centern säger att affischen handlar om de tusentals människor som fått jobb efter rut-reformen.

Om de rödgröna kommer till makten och rut avskaffas så är det slutet för städaren.

– Rut är en jättefråga för jämställdheten och kvinnors karriärmöjligheter. Om kvinnor nu kan jobba heltid precis som männen vad är då för fel att köpa rut-tjänster?

FAKTA

Experterna tycker till:

Lena Mellin, Aftonbladets politiska expert:

Vad tycker du om affischen?

– Den rosa färgen är pigg. Den understryker att partiet har en kvinnlig partiledare (i rosa kofta). Dessutom syns budskapet väl.

Vad är bäst och vad är sämst?

– Bäst är tydligheten. Sämst är den affisch som inte är så tydlig. För att begripa ”Rut eller slut” måste man tänka till ett par sekunder.

Kan den här affischen få dig att rösta på partiet? Varför?

– Nej. Jag tror ingen byter parti på grund av valaffischerna. Däremot kan de öka röstviljan hos dem som redan har bestämt sig. Bra valaffischer är en förlängning av partiets själ.

Sätt ett betyg mellan 0 och 5.

– 3.

Paul Ronge, PR-expert:

– Affischen "Rut eller slut" är otroligt fånig. Ett dåligt försök till att vara humoristisk. Man frågar sig om centerns idéer är slut? Menar de att människor skulle vara slut bara för att de inte har rut? Det får vara några gränser på rim. Det verkar vara en trend att man ska vara lustig. Den sticker ut för att den är annorlunda.

– Affischen "Utsläppen bort" är traditionell och rosa och grönt är ingen dålig kombination. Den är traditionell och visar det centern står för, tyvärr är den helt fantasilös. Betyg: 3.

– Affischen "Tillväxt i hela landet" är väldigt schablonmässig. Vem vill inte ha tillväxt i hela landet? Betyg: 3, kanske två Den är tråkig så klockorna stannar.