SOPPARALLYT

Nu gasar de på med nya löften om bensinskatten

raggar väljare I går avslöjade miljöminister Andreas Carlgren (C) ett av alliansens vapen i kampen om väljarnas röster: En superpremie för nya miljöbilar. Det toppade han sedan genom att lova att inte höja koldioxidskatten. Båda idéerna presenterades sedan Miljöpartiet gått ut med hur de vill sänka koldioxidutsläppen. Enligt Peter Eriksson är både S och V med på förslaget. Den som köper ny bil med låga utsläpp får en bonus, bilar med höga utsläpp beläggs med en utgift.
raggar väljare I går avslöjade miljöminister Andreas Carlgren (C) ett av alliansens vapen i kampen om väljarnas röster: En superpremie för nya miljöbilar. Det toppade han sedan genom att lova att inte höja koldioxidskatten. Båda idéerna presenterades sedan Miljöpartiet gått ut med hur de vill sänka koldioxidutsläppen. Enligt Peter Eriksson är både S och V med på förslaget. Den som köper ny bil med låga utsläpp får en bonus, bilar med höga utsläpp beläggs med en utgift.
NYHETER

UMEÅ/STOCKHOLM. Ingen vill få soppatorsk i racet om din bil.

Både alliansen och de rödgröna trycker gasen i botten med generösa miljöpremier.

Men nu lägger miljöminister Andreas Carlgren i överväxeln – bensinskatten ska inte höjas.

De rödgröna fick en bra start när racet drog igång i går morse. Till frukostkaffet, på DN:s debattsida, presenterade Miljöpartiet hur de vill sänka koldioxidutsläppen för nya bilar.

Regeringen kontrade blixtsnabbt. Miljöminister Andreas Carlgren (C) tog plats i förarsätet och gick ut i Sveriges radio med regeringens planer på en superpremie för nya miljöbilsägare.

Dött lopp så långt – båda förslagen visade sig ha stora likheter.

”Vi säger nej”

Men i går eftermiddag tände Carlgren på alla cylindrar för att dra ifrån. På Aftonbladets direkta fråga om regeringen tänker höja koldioxidskatten svarade han:

– Svaret är nej. Regeringen säger nej till de rödgrönas förslag.

Oppositionens skattehöjning innebär att bensinpriset går upp med 49 öre.

I tv-debatten i går kväll stormade finansmister Anders Borg (M) mot förslaget. Han använde sig själv och sina grannar utanför Katrineholm som exempel och sa:

– Vi kan inte ha en politik som bara är till för miljöpartister på Södermalm.

Inga alternativ

Efteråt utvecklade han resonemanget:

– Vi som bor på landet har långt till närmaste busshållplats. När vi ska köra ungarna till skolan eller kompisar finns inget alternativ till bilen. Vi har varken tunnel eller bana.

Thomas Östros ger dock inte mycket för alliansens löfte.

– Varför mörkar ni och bluffar ni? Ni kommer också höja bensinskatten, sa han i debatten.

Efteråt la han till:

– Ett par av partierna sa inför valet att de skulle sänka bensinskatten. I stället drämde de till med en höjning så fort de vann. Det här handlar om att de vill dölja något för svenska folket.

Kommer att stiga

Skattehöjning eller ej – bensinen blir dyrare ändå genom den årliga indexuppräkningen:

– Höjningen beror på hur stor den allmänna prisökningen blir vilket alltså innebär att bensinpriset kommer att fortsätta stiga i takt med den allmänna inflationen, säger Andreas Carlgren.

Alliansens miljöbilspremie innebär 40 000 kronor till den som köper en bil som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer.

– De bilar som klarar gränsen är elbilar eller de bästa biogasbilarna, säger Carlgren.

Lägger på avgift

Miljöpartiets förslag – som enligt språkröret Peter Erikson stöttas av S och V – innebär i stället att den som köper en ny bil med låga koldioxidutsläpp får en bonus vid registreringen.

Samtidigt beläggs bilar med höga utsläpp med en avgift.

– Vi vill diskutera nivåerna med våra vänner i det rödgröna laget. Men i Frankrike finns en bonus på 5 000 euro för de snålaste bilarna som släpper ut under 60 gram koldioxid och en avgift på maximalt 2 500 euro för de som släpper ut mest, säger Peter Eriksson.