Företag ska sponsra bröllopsfirandet

”Risk att det blir ett kommersiellt jippo”

NYHETER

TV 4 blir huvudsponsor för det kungliga bröllopsfirandet.

Samtidigt slåss landets företag om att få sin del av kakan.

– Det finns en risk att det blir ett kommersiellt jippo, säger varumärkesexperten Rolf Skjöldebrand.

Victoria och Daniel.
Victoria och Daniel.

Firandet, som går under namnet Love Stockholm 2010, invigs på nationaldagen den 6 juni och fortsätter fram till bröllopet mellan Victoria och Daniel den 19 juni. Stockholms stad har kunnat avsätta sju miljoner till den två veckor långa folkfesten, men bjuder nu in sponsorer för att lösa totalkostnaden på 20 miljoner.

”Finns stort intresse”

– Det är bistra tider, men vi uppfattar att det finns ett stort intresse och kommer bygga utifrån vad vi får in, säger Irene Svenonius, stadsdirektör i Stockholms stad.

Enligt Aftonbladets källor har TV 4 redan pumpat in 8–10 miljoner för tv-rättigheterna. Reklamkanalen, som rekryterat före detta hovinformatören Elisabeth Tarras- Wahlberg som expertkommentator, kommer bland annat att flytta Nyhetsmorgons studio till Kungsträdgården.

”Det blir geggigt”

Varumärkesexperten Rolf Skjöldebrand tycker däremot att valet av TV 4 pekar mot en kommersialisering av bröllopet.

– Det blir geggigt. Det är också tragiskt att man i kärlekens tecken pratar om sponsorintäkter, säger Rolf Skjöldebrand.

Men enligt Stockholms stads stadsdirektör finns ingen risk att kommersen tar över.

– Vi vill inte att Stockholm ska bli ett hav av annonser. Det ska vara smakfullt. Kärleksfesten ska vara i fokus, inget annat, säger Irene Svenonius.

FAKTA

Så ska Stockholm fira Victoria & Daniel

Stockholms stad räknar med ungefär två miljoner besökare under festligheterna.

Hotellbranschen räknar med 100 procents beläggning på Stockholms hotell. Antalet sålda rum blir omkring 18 000.

Försäljningen av bröllopsrelaterade produkter beräknas dra in 2,5 miljarder.

Handelens utredningsinstitut beräknar ett tillskott på 100 miljoner kronor enbart för detaljhandeln.

2000 journalister, varar 700-800 från utländska medier väntas komma för att bevaka festligheterna.

Ungefär 2000 personer kommer att arbeta under evenemanget.