Dagens namn: Signe, Signhild
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Så blev Angry Birds 2 en svensk succé

”Angry birds” uppföljare har laddats ner 30 miljoner gånger på bara några veckor.

Det kan finska spelföretaget Rovio tacka sina svenska kollegor för.

– Andra ligger efter oss, säger Sverigechefen Oskar Burman.

Den finska miljardsuccén ”Angry birds” är numera svensk. Spelets uppföljare utvecklades till största delen vid Rovios kontor i Stockholm.

”Angry birds 2” släpptes den 30 juli och efter bara en vecka hade 20 miljoner spelare laddat ner det till sina telefoner och plattor. I dagarna passerade man 30 miljoner – och de svenska utvecklarna kan pusta ut.

– Man kan aldrig ta något för givet. ”Angry birds” redan är ett sort varumärke, men vi har byggt om spelet från grunden så det var väldigt nervöst att se hur det skulle tas emot av fansen, säger Rovios Sverigechef Oskar Burman.

Tekniskt försprång

Förutom nya funktioner, som nytt multiplayer-läge och möjligheten att själv kunna välja vilken slags arg fågel man vill skjuta iväg har uppföljaren fått en rejäl ansiktslyftning i grafik och ljud.

– Vi ville testa hur ”Angry birds” skulle se ut om man skapade det 2015 och inte 2009. Många av oss i Stockholm kommer från konsol- och pc-sidan och där har man ju länge jobbat med att göra bra ljudmiljöer och bra grafik så vi tar med den kunskapen till den mobila sidan, säger Oskar Burman, som själv har ett förflutet hos ”Battlefield”-utvecklaren DICE.

Han menar att det finns ett enormt kunnande just i Stockholm.

– Det är absolut en bra plats att göra spel. Det är en kamp om talangerna här, men samtidigt en bra inflytt. Det finns några spelutbildningar här och mycket bra nätverkande mellan bolagen, säger han.

”Andra ligger efter”

Han tror att det avancerade tekniska kunnandet är ett måste för att göra spel till dagens allt kraftfullare mobiltelefoner.

– Det finns andra utvecklare som kom in på mobilspel redan på javatiden på Nokia-relefoner. De var jätteduktiga på den tiden, men de ligger efter nu och man behöver ha de här avancerade kunskaperna i dag, säger han.

Att utveckla spel till mobiler betyder att det finns flera miljarder potentiella spelare, en marknad som tv- och dataspelsutvecklare bara kan drömma om. Men samtidigt finns flera utmaningar

– Det finns flera tekniska begränsningar. Spelen ska ju klämmas in på mindre minne och mindre skärm och de ska gå snabbt att ladda ner. Och det är en mer brutal marknad på många sätt med fler team och fler utvecklare. Man vet aldrig vilka maskiner, plattformar och affärsmodeller som funkar om fem år.

”Lekte fram idéer”

Och det är inte bara coola effekter och tekniska finesser som spelar roll. Spelet måste ju vara roligt också.

– Vi har jobbat jättemycket med ”game jams”. Alltså att leka och testa en idé i några dagar, se om den är kul och sedan skrota den snabbt om den inte är det. Att misslyckas fort har varit viktigt för oss, säger Oskar Burman.

Angry Birds Rovio Spel
Senaste nytt
Om Aftonbladet