Dagens namn: Henrietta, Henrika
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Så ska trängseln minska i t-banan

Skärmen i taket visar exakt var du ska stå – infon uppdateras i realtid

Fullt med folk i tunnelbanan?

Ingenstans att varken stå eller sitta?

Yizhou Zhang, 24, kan vara en lösning på spåren för att minska trängseln i rusningstrafiken.

– Jag blev själv överraskad över resultaten av studien, säger KTH-studenten.

Stressade Stockholmare känner väl igen sig i beskrivningen av fullpackade tunnelbanetåg med människor tätt packade bredvid varandra, allra värst i morgon- och eftermiddagsruschen.

– Man står där och plötsligt så har man en ryggsäck i ansiktet eller någon som trampar dig hårt på tårna, säger Yizhou Zhang – som redan från sin egen ungdom umgåtts med tanken att försöka hitta ett sätt att förbättra trängseln just i tunnelbanan.

– Jag kommer från Shanghai med ett av världens mest komplexa tunnelbanenät och jag minns hur min egen pappa ofta sa till mig att gå längre in på plattformen för att ta en av de bakre vagnarna, där det ofta fanns mer plats.

Skärmar visar inkommande tåg

För två år sedan reste Zhang till Sverige för studier och i dagarna har han presenterat sitt exemensarbete från KTH. Bakom den akademiskt snustorra titeln ”Real Time Crowding Information (RTCI) Provision:Impacts and Proposed Technical Solution” döljer sig en spännande studie hur trängseln faktiskt kan minskas.

LÄS OCKSÅ Digitala livet: Snart ska elbilarna laddas – av vägen  

Genom att använda bild och ljud för att i realtid informera resenärerna om hur fullsatt nästa inkommande tåg är visar Zhang att det går att förändra ett beteende.

– Vet människorna hur fördelningen av resenärer ser ut mellan vagnarna går det att få dem att gå vidare längs perrongen och välja en vagn med förre passagerare, säger Zhang.

Studien genomfördes i maj i år vid t-banestationen Tekniska Högskolan och jämförde hur resenärer beter sig med eller utan information om trängseln på inkommande tåg. Siffrorna ger svart på vitt och skvallrar om en dramatisk förändring. Antalet resenärer i den sista vagnen ökade med åtta procent med trängselinformationen, och antalet resenärer i första och mittersta vagnen minskade med fyra procent.

– Jag såg i studien att 25 procent ändrade sitt beteende efter att ha sett och hört informationen om trängseln. Lite förvånade var det att studien inte visade någon skillnad när det gäller åldern. Jag trodde kanske att de yngre skulle vara snabbare att ta till sig den här informationen, och ändra sitt beteende fortare än de äldre, säger Zhang.

– Dessutom visar studien att 97 procent av resenärerna förstod informationen om trängsel i kommande tunnelbanetåg, och 83 procent fann den användbar till mycket användbar.

Förutom att slippa stå som packade sillar pekar KTH-studenten Zhang på flera andra positiva effekter av ett ändrat beteende.

Resultatet: 25 procent ändrade sitt beteende

– Själva uppehållstiden i tunnelbanan för en resenär minskar, det går snabbare att kliva av och på tunnelbanan. Tunnelbanetrafiken kan också bli mer effektiv och resenärerna mer nöjda med sitt resande, och därmed också mer benägna att vilja åka lokaltrafik.

Enligt KTH-studien har Stockholms lokaltrafik SL siffror som visar att 20 procent av sätena på den röda linjen faktiskt gapar tomma mitt i rusningstrafiken mellan 16.30 och 17.30, något som skulle kunna förändras med realtidsinformationen.

– Vid min studie så jobbade vi både med historiskt data, alltså hur det statistiskt har sett ut i vagnarna, och färsk realtidsinformation. I framtiden hoppas jag kunna mixa båda dessa källor för att systemet ska bli mer pricksäkert, säger Zhang.

Intresset för studien är stort.

– Jag har fört diskussioner med intressenter både här i Sverige och utomlands. Det finns många tänkbara positiva effekter med att införa det här systemet.

Hos företaget MTR – som ansvarar för driften av Stockholms tunnelbana – har man tagit del av studien med uppmärksamhet.

– Jag har sett den här studien och blev nyfiken. Allt man kan göra för att minska trängseln är fantastiskt bra. Vi har ju själva utvecklat ett eget online-verktyg för att man som resenär ska kunna gå in och planera sin resa, men den tjänsten finns ju inte tillgänglig för alla och syns inte i realtid på det här sättet, säger Erika Wegener, pressekreterare vid MTR.

– Det är en superintressant fråga att titta vidare på, absolut.

LÄS OCKSÅ Digitala livet: Få koll på din digitala värld – läs mer!  

Teknik
Senaste nytt
Om Aftonbladet