Dagens namn: Emanuel
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Så tjänar stjärnorna på Youtube miljoner

”Alla framgångsrika har en karaktär eller personlighet”

Världens största Youtube-stjärnor drar in mångmiljonbelopp på sina videoklipp.

Men var kommer pengarna egentligen ifrån?

Vi har kollat närmare på Youtube-ekonomin.

Jessica Westin är kommunikationschef på United Screens, ett av Sveriges största nätverk för youtubers och som arbetar med att bland annat sälja annonser eller annonssamarbeten åt sina stjärnor.   Jessica Westin är kommunikationschef på United Screens, ett av Sveriges största nätverk för youtubers och som arbetar med att bland annat sälja annonser eller annonssamarbeten åt sina stjärnor.

Majoriteten av de Youtube-namn som tjänar mycket pengar på sina videoklipp är anslutna till någon form av nätverk. Nätverkens främsta roll är att sälja annonser eller annonssamarbeten. På det sättet drar de in pengar åt Youtube-stjärnorna, och sig själva förstås.

Det största nätverket i världen är Maker Studios som ägs av Disney och jobbar med bland andra Pewdiepie. På den svenska marknaden finns två stora nätverksaktörer: United Screens som till viss del ägs av Bonnier, och Splay som till största delen ägs av MTG.

Eget säljteam – viktig inkomstkälla

– Vi jobbar med 400 oberoende Youtube-kreatörer. Vi säljer annonser, skapar reklamkoncept och hjälper till med sådant som juridik, rättigheter och rådgivning, säger Jessica Westin, kommunikationschef på United Screens.

United Screens har ett eget säljteam som säljer två olika typer av annonser: videoannonser och det som kallas branded content, vilket är innehåll som producerats av en Youtube-personlighet i samarbete med en annonsör.

Med videoannonser menas de korta reklamfilmer som körs innan ett Youtube-klipp. United Screens jobbar enbart med det format som kalls pre-rolls. Det är de reklamfilmer som inte går att klicka bort och max får vara max 30 sekunder långa.

Nätverket har förtur att sälja annonser på sina You Tube-kreatörers kanaler. Om det finns plats för fler annonser än nätverket sålt in kan Google (som äger Youtube) också sälja dessa annonsplatser till annonsörer.

Kreatörer jobbar ihop med företag

– Dessa annonser är en stor inkomstkälla både för kreatörerna och för oss. Utöver det är branded content en viktig inkomstkälla för både kreatörerna och United Screens.

– Branded content funkar så att våra säljare pratar med en annonsör om vad de vill uppnå och till vilken målgrupp de vill nå ut. Sedan skapar vi ett koncept och vi föreslår några av våra You Tube-kreatörer som passar för upplägget. Kreatörerna får sedan en beskrivning av konceptet från oss och sedan får de skapa fritt utifrån detta. Hos oss kommer annonsören aldrig med ett färdigt manus utan vi skapar ett koncept i symbios med kreatörerna och varumärket. På detta sätt får annonsörerna innehåll och organisk, det vill säga ej köpt, räckvidd på en gång, säger hon.

Ett exempel på en Youtube-stjärna hos United Screen som jobbat med branded content är Therese Lindgren som hade 10 miljoner visningar i september.

”Ingen börjar för att bli rik”

– Vi säger till våra Youtube-kreatörer att alltid vara transparenta med att en video är gjord i samarbete med ett företag. Tittarna har en nära relation med de här personerna och de förstår ganska snabbt om de plötsligt skulle säga saker som inte passar deras personlighet. Tittarna uppskattar innehållet mer om de är öppna.

De annonsörer som hoppat på Youtube-tåget befinner sig oftast inom segmentet konsumentprodukter, enligt Jessica Westin.

Vilka är det då som lyckas att tjäna pengar på sin Youtube-närvaro? Finns det något gemensamt hos de som fått stor publik?

– Generellt kan man säga om de som lyckats är att ingen av dem har börjat med det här för att bli rik. Utan de har gjort det för att det är deras intresse. De gör det inte för pengarna. Alla framgångsrika har en karaktär eller personlighet som tittarna gillar och har fastnat för, säger Jessica Westin.

Youtube
Senaste nytt
Om Aftonbladet