Dagens namn: Urban
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Läkarna: Nya dataspelet hjälper barn med cancer

Spränger cellerna i bitar – för att vinna mot sin egen sjukdom

SAN FRANCISCO. Nate Dennis-Benford, 17, tänker vinna mot sin cancer.

Hans inspiration: Ett datorspel som spränger cancerceller i luften.

– Jag är sjutton år och oövervinnerlig. Klart jag kommer klå min cancer.

Uppkopplad till pipande maskiner och med en luva över sin skalliga hjässa sitter Nate Dennis-Benford i sin säng på barnsjukhuset i Palo Alto, djupt koncentrerad. Han har en Ipad i knät och tummarna glider snabbt över skärmen där färgladaspelkaraktärer dansar fram.

– Yeah!, hojtar han högt och vevar med knuten näve i luften.

Han har sprängt ännu en cancercell i bitar och tagit sig till en ny nivå i spelet.

Nate blev diagnostiserad med leukemi i januari. Nu är han inne på sjukhuset för ytterligare en runda med jobbiga cellgifter. Han vet vad som väntar, illamående, feber och spyor, men han håller humöret uppe.

– Jag är sjutton år och oövervinnerlig. Klart jag kommer klå min cancer, säger han och ser självsäker ut.

Spelet han ägnar sig åt, Re-Mission 2, är specialutvecklat för barn med cancer och höjer chanserna att överleva sjukdomen. En studie från Stanford University har visat att barn och tonåringar som spelar Re-Mission klarade sin behandling mycket bättreän de som inte spelade.

Historien om cancerspelet är inspirerande.

 

Lär sig besegra sjukdomen. Spelet ”Re-Mission” har utvecklats för att hjälpa cancersjuka barn att hitta ytterligare motivation och redskap att förstå och kämpa mot sin sjukdom. Foto: HopeLab   Lär sig besegra sjukdomen. Spelet ”Re-Mission” har utvecklats för att hjälpa cancersjuka barn att hitta ytterligare motivation och redskap att förstå och kämpa mot sin sjukdom. Foto: HopeLab  

 

Allt började med en labbassistent som stirrade på t-celler som kämpade mot cancer genom sitt mikroskop hela dagarna. På kvällarna gick hon hem och spelade Space Invaders på datorn.

– Varför går jag i gång när jag spelar ett datorspel, inte när jag håller på med allt seriös forskning i labbet, undrade labbassistenten.

Det hon studerade under dagarna – en episk fight mellan liv och död, cell mot cell – är den mest dramatiska kampen man kan tänka sig. Där någonstans föddes tanken på ett datorspel för barn med cancer. Om de bara kunde känna samma lust att klå cancern som jag gör när jag mejar ner rymdmonster, så vore mycket vunnet, tänkte labbassistenten.

Men utsikterna verkade dystra. Det kostar miljoner att utveckla ett datorspel. En labbassistent har inte högar med pengar. Så hon la planerna på hyllan. Ända till hennes man kom hem en dag och sa: Älskling, jag har uppfunnit Ebay och blivit stormrik.Vad ska vi göra med resten av våra liv?

 

Vi snabbspolar några år framåt. Labbassistenten, som heter Pam Omidyar, har fått kontakt med forskare på Stanford, pumpat in pengar i projektet och skapat spelet Re-Mission 2 – som bevisligen gör cancersjuka barn friskare.

Dagens spel, som vi plockar från butikshyllorna, har sällan fokus på att förändra beteenden och förbättra vår hälsa. Det mesta handlar om ren och skär underhållning.

När cancer-spelet skulle utvecklas behövdes ett helt nytt recept för datorspel. Nu handlade det om tonåringar som skulle bli taggade att kämpa mot sin egen sjukdom, i ett spel.

Läkare och spelutvecklare jobbade tillsammans. De mejslade ut karaktärerna på spelplanen. Good guys (t-celler), bad guys (cancerceller) och ritade upp kartan där spelaren måste ta sig över en rad hinder (faser i cellgiftsbehandlingen) och belönasmed fler vapen (mediciner) och glada tillrop som ”You kicked cancers butt!”.

Tanken är att förstå hur sjukdomen fungerar, bli bättre och bättre på att klå cancer-cellerna i spelet och med det skapa känslan att jag kan vinna, säger professor Steve Cole, på HopeLab, där spelet utvecklats.

Som cancerpatient finns en rad saker du kan göra för att förbättra din prognos. Den trista sanningen är att unga cancerpatienter, som ofta har bäst chans att tillfriskna, också är de som är sämst på att hålla sig till läkarnas råd och förmaningar.

– Det handlar om psykologi, ingen vill förknippas med cancer och medicinering. Tonåringar vill vara som alla andra, säger Steve Cole.

 

Nate Dennis-Benford är 17 år och diagnosticerad med leukemi. En inspiration i kampen mot sjukdomen är det nya dataspelet som designats för att öka motivationen för barn och ungdomar att följa läkarnas råd och förmaningar. Foto: Brian Boeddeker   Nate Dennis-Benford är 17 år och diagnosticerad med leukemi. En inspiration i kampen mot sjukdomen är det nya dataspelet som designats för att öka motivationen för barn och ungdomar att följa läkarnas råd och förmaningar. Foto: Brian Boeddeker  

 

Efter cellgiftsbehandlingen på sjukhuset är det avgörande att patienter tar sin medicin. Studier visar att det oftast är unga patienter som ballar ur, missar en dos här, en dos där eller helt enkelt slutar ta sin medicin. En enda missad dos kan leda till ett dramatiskt bakslag i tillfrisknandeprocessen och till och med raka vägen tillbaka in i cancerloopen.

Läkarna ville bygga ett spel, som motiverade patienten att ta varenda dos medicin. Eller ta hand om sig själva på andra sätt. Som att rapportera när febern stiger, i stället för att mörka för läkaren bara för att få gå på ett party med polarna samma kväll.

– Vi ville förändra ett beteende. Det nya beteendet ska följa med ut i verkliga livet, inte upphöra när du lägger ner spelkonsolen. Det finns en kraft i spelandets natur som vi kunde utnyttja, säger Steve Cole.

Jake Lore, terapeut och barnspecialist, som sitter bredvid Nates säng på sjukhuset i Palo Alto har samma inställning. Hans uppgift är att motivera barnen på avdelningen att gå igenom behandlingen och förklara för dem hur cancer fungerar.

Innan Re-Mission fanns jobbade han i motvind.

– Barnen jag träffade satt med sina iPads och spelade Angry Birds och andra spel. Och så kom jag som ville prata om cancer, röda och vita blodkroppar?

Han ler och upplyser om att han inte stod högt i kurs. Men när Re-Mission 2 lanserades fick han plötsligt en helt ny chans att fånga barnens uppmärksamhet.

– Barn gillar inte att ta mediciner. Ingen vill genomgå cellgiftsbehandlingar och blodtester. Spelet hjälper barn och tonåringar att visualisera vad som händer i kroppen och förstå varför medicin och jobbiga behandlingar är så viktiga, säger Jake Lore, som själv spelat en viktig roll i utvecklingen av Re-Mission 2.

 

Läkare och spelutvecklare jobbade tillsammans i utvecklingen av spelet. De mejslade ut karaktärerna good guys (t-celler) och bad guys (cancerceller), och ritade upp kartan där spelaren måste ta sig över en rad hinder (faser i cellgiftsbehandlingen) och belönas med fler vapen (mediciner) och glada tillrop som ”You kicked cancers butt!”. Foto: Brian Boeddeker   Läkare och spelutvecklare jobbade tillsammans i utvecklingen av spelet. De mejslade ut karaktärerna good guys (t-celler) och bad guys (cancerceller), och ritade upp kartan där spelaren måste ta sig över en rad hinder (faser i cellgiftsbehandlingen) och belönas med fler vapen (mediciner) och glada tillrop som ”You kicked cancers butt!”. Foto: Brian Boeddeker  

 

Teamet på Hopelab fick bra feeback från barn, vårdpersonal och föräldrar, men ville ha bevis på att cancerspelet verkligen fungerade.

För tre år sedan rullades en stor studie ut, som innefattade 374 tonåringar och unga vuxna med cancer. Forskare på Stanford University kunde visa att Re-mission fungerade som en motivationshöjare.

I tidigare studier visar det sig att runt var femte ung person med cancer slarvar med sin behandling, missar att ta sin medicin. Såklart ett problem för läkarna som har svårare att göra sitt jobb om inte patienten är med på båten.

Bland de som spelade Re-Mission visade det sig att motivationen för att klå cancer höjdes markant, den blev dubbelt så hög. Bland barnen som spelade var det bara hälften, en av tio, som skötte sin medicinering dåligt.

– Barnen som spelade vittnade också om att de kände sig starkare och fick känslan av att de kan vinna mot sin cancer. Det gällde också barnen som bara spelade några timmar, säger Steve Cole på Hope Lab.

Steve Cole är hoppfull och tror på gamifierad sjukvård och spel som kan förändra patientbeteenden. Det kan handla om allt från att sluta röka till att gå ner i vikt. Men samtidigt har de stora spelbolagen visat lite intresse för att ta sig an utmaningen att utveckla spel som sjukvården och patienter kan dra nytta av.

– Vi vet att spelen är effektiva och till och med räddar liv. Vi kommer fortsätta evangelisera bland spelbolagen.

Sjukvård Cancer Teknik
Senaste nytt
Om Aftonbladet