Dagens namn: Holger, Holmfrid
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

”Det är fantastiskt att få jobba med det vi båda älskar”

Yrla och Finn vågade satsa på sin dröm – så lyckades de med sin egen e-butik

Är du trött på ditt jobb? Vill du tjäna extra pengar? Eller är du företagare som vill bredda din marknad?

Många drömmer i dag om att starta en egen e-butik.

Möt succéparet som tog steget och läs hur du själv kan göra för att komma igång och sälja på nätet.

Drömmen om att jobba ihop hade funnits länge. Båda två var trötta på sina jobb. En saknad regnjacka på resa blev startskottet för en ny fas i livet. I dag driver paret Yrla Dentén och Finn Trägårdh tillsammans barnklädesbutiken Yarnmade.com. De bor i Berlin, sköter logistiken från Sverige och har kunder i över 30 länder.

Ett år efter idén blev drömmen sann

De satt i en bil på Bali och regnet öste ner. Finn Trägårdh hade precis hämtat sin sambo Yrla Dentén och lilla Ava, ett år, på flygplatsen – när de insåg att de inte hade någon regnjacka till dottern.

– Samma dag letade jag upp ett mönster, hittade ett bra material och lät sy upp en regnkappa till Ava, säger Finn.

Han jobbade på den tiden som kontraktsproducent inom textilbranschen, mycket i Asien och allra mest i Indonesien. Och det var någonstans där, medan den där regnjackan kom till, som hans och Yrlas luddiga dröm tog form och blev till en konkret plan. Ett år senare var barnklädesbutiken Yarnmade.com lanserad.

– Nu bor vi i Berlin och härifrån jobbar Yrla med designen och det övriga kreativa och jag med strategi, marknadsföring och affärsutveckling. All logistik sköts från Sverige, säger Finn.

Hårt jobb för att nå resultat

Att det var dags att göra något nytt var de överens om. Finn hade tröttnat på det snabba tempot och den ständiga pressen i sin bransch och Yrla, som var frilansande kulturskribent, ville satsa på något mer hållbart.

– Att starta butiken var ett sätt att ta vara på Finns stora erfarenhet och nätverk från textilindustrin och mina kunskaper inom design och kommunikation, säger Yrla.

Trots att de har jobbat i princip dygnet runt och dessutom fått ett barn till sedan lanseringen har satsningen enligt dem båda varit värd varenda minut. Yarnmade.com fick en riktig rivstart och har nu, efter drygt två år, kunder i över trettio länder.

– Det är så fantastiskt roligt att arbeta med det vi båda älskar – och att få bygga något tillsammans, säger Finn.

Så startar du din egen e-butik

Drömmer du också om att sälja på nätet? Tre e-handelsexperter tipsar om hur du ska göra

 

Arne Andersson, Postnord

Arne Andresson är e-handelsexpert på Postnord och har en lång erfarenhet från branschen. Här är hans bästa tips för dig som vill börja sälja på nätet.

 

1. Testa. Innan du skapar en egen e-handelssajt, börja testa att sälja dina varor på marknadsplatser som Tradera eller Blocket. Då får du ett test på om det finns någon som vill köpa dina varor. Utan att du behöver investera i teknik och design.

 

2. Välj platform. När du testat och vet att du kan sälja är det dags att välja och sätta upp en riktig e-butik. Då behöver du en e-handelsplattform. Här är det viktigt att göra research och att lyssna på vad andra har för erfarenheter. Det finns bra communities i dag och det finns en bra transparens i branschen där man vill hjälpa varandra. Ett forum som e-handel.se är ett bra och oberoende ställe att söka information eller ställa en fråga om vilka tekniska lösningar som kan passa just dig.

 

3. Jobba smart med marknadsföringen. Uttnyttja sociala medier och sociala kanaler. Sätt dig in i sökmotoroptimering så mycket du kan på egen hand och lär dig det hantverket själv.

 

4.  Undvik vanlig fallgrop. Det är otroligt lätt att alla pengar försvinner på marknadsföring. Var skeptisk till aktörer som vill sälja marknadsföringtjänster som till exempel sökord eller liknande. Innan du köper marknadsföringstjänster gör research och ställ en fråga om aktören på ett forum som ehandel.se. Så att du inte blir lurad.

 

Jens Levin, vd för Sitoo

 

Jens Levin är vd för Sitoo som utvecklar en molnbaserad e-handelsplattform som fungerar både för renodlad e-handel men även kan integreras med kassasystem i fysiska butiker. Så här tycker han att du som vill börja sälja på nätet bör tänka.

 

1. Nischat. Om du har en nisch som är väldigt smal och som du själv är insatt i så kan du använda e-handel för att smidigt nå ut till dina potentiella kunder. Om du är tillräckligt smal så slipper du konkurrera med lågprisjättar som Amazon eller Zalando som inte har möjlighet att sälja till alla nischer.

– Jag brukar ta våra kunder Lyckliga Fåret (www.lyckliga.nu/) som exempel. De säljer fårsaxar till fårbönder, de brinner för det och det går jättebra, säger Jens Levin.

 

2. Lokalt. Med en lokal närvaro står du dig bättre i konkurrensen. Om du till exempel redan har en fysisk butik så är det en stark konkurrensfördel att du finns just där du finns. Då kan du använda e-butiken för att driva folk till din butik och tvärtom. Om kunden kan hitta en vara på nätet och sedan ha möjlighet att gå till en butik nära och prova, köpa eller hämta ut produkten är det en stark konkurrensfördel gentemot de internationella e-handelsjättarna.

– Den digitala tekniken kommer att bli den lokala butikens revansch, är jag övertygad om, säger Jens Levin.

 

3. Undvik fallgropen. Att basera din verksamhet på lågt pris funkar förvisso på nätet. Men det funkar knappast för alla. Som mindre aktör är det väldigt svårt att konkurrera med Amazon eller Zalando. Kunderna som jagar de absolut lägsta priset är heller inte några trogna kunder.

 

Siavash Ghorbani, grundare och teknikchef Tictail

 

Siavash Ghorbani är medgrundare och teknikchef på Tictail som utvecklar en e-handelsplatform för den som snabbt och gratis vill komma i gång att sälja på nätet. Bolaget har fått mycket internationell uppmärksamhet såväl som rejält med riskkapital från namnkunniga aktörer. Här är Ghorbanis tips till dig som vill komma i gång.

 

1. Personlig dialog

– Din e-handelsnärvaro ska kännas som ett personligt möte. Lär känna dina kunder. Kommunicera med dem och bygg relationer. Det kommer att hjälpa dig att skapa en butik som kunderna återkommer till och berättar om för sina vänner. E-handlare som har en öppen dialog med sina kunder säljer mer och får också fler återkommande kunder.

 

2. Bryt ner marknadsföringen

– En vanlig utmaning är att e-handlare inte vet hur de ska marknadsföra sina produkter på nätet eller mot en global kundkrets. Det kan kännas svårt att de inte vet var du ska börja. Vårt tips är att bryt ner marknadsföringen i mindre hanterbara delar. Att steg för steg lära dig hur och när du ska skicka ut en tweet, hur du skapar ett nyhetsbrev, hur du skapar en reklamkampanj på Facebook.

 

3. Bra bilder och produktbeskrivningar

– När det gäller att sälja fysiska produkter så är produktbilder och produktbeskrivningar extremt viktigt. Vår data visar att en produkt säljer betydligt bättre om det finns tre eller fler bilder på produkten jämfört med bara en eller två bilder. Produktbeskrivningar är också viktigt. Ju fler detaljer om storlek, passform, material och produktion som försäljaren kan berätta om produkten, desto lättare är den att sälja. Räkna med att kunden inte vet något alls och bara fick en länk av en kompis, hur skulle du då beskriva produkten?

Senaste nytt
Om Aftonbladet