Dagens namn: Bartolomeus
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Tap, klick – och vips är din hemsida klar

Hypade företaget nobbade Facebook – bygger din hemsida med AI

SAN FRANCISCO. Nu ska eländigt webbsajtbygge bli urenkelt.

Hypade företaget The Grid i San Francisco håller på att ta fram ett verktyg som ser till att sajterna bygger sig själva – med AI, artificiell intelligens.

Alla enmans-firmor, småföretagare, artister, fotografer och elektriker som någon gång gett sig på att bygga en egen hemsida vet att det är ett gissel. Visst, det finns verktyg som Wordpress och Squarespace, drag-and-drop-funktioner och annat som ska vara så enkelt.

Problemet är bara: Det är det inte.

För att inte snacka om hur urkigt och svettigt det är att uppdatera eländet. Det slutar ofta med att en dyr designer anlitas.

Sajtbyggen är något helt annat än den avslappnade relationen vi har till sociala medier. Det är lekande lätt att proppa sin Facebook-vägg, pintrest eller twitter-feed full med nya foton, videos och kommentarer, och framförallt: Det är kul.

”Bygger verktyg för människor”

Dan Tocchini, grundare till hypade start-upen The Grid, tror att han har en lösning. Han vill göra ”vedervärdigt webbsajtbygge” till något okomplicerat och upplyftande. AI (artificiell intelligens) ska göra det tuffa jobbet, webbsidorna designar sig själva. Själv ska du bara kasta in allt innehåll på sajten, inte tänka på var texten ska placeras, hur stora bilderna ska vara och vilken färg som ska användas som fond. Alla pockande små beslut som krävs för att bygga en sajt försvinner. Tap, klick, klart. Och allt kan dessutom skötas via mobilen.

– Vi bygger ett webbverktyg för m-ä-n-n-i-s-k-o-r,  understryker Dan Tocchini.

Han sveper med fingrarna över sin mobil, pekar och visar. Laddar upp en ny artikel och sajten byter skepnad. Från blå bas till röd. Verktyget har fångat upp färger i artikelns foto och harmoniserar med rätt bakgrundsfärg.

– Cool, right?, säger Dan Tocchini och håller fram skärmen.

Med markören väljer han typsnitt. Inte Helvetica, Times eller Geneva. Istället blir bokstäverna mer lekfulla, mindre officiella, ju längre åt höger han petar markören. På samma sätt kan rubrikerna blir större eller mindre. Om du inte väljer något, väljer sajten åt dig. Designen är snygg och sofistikerad.

– Om du lägger upp tio nya komponenter på din sajt finns det lika många designbeslut att ta som stjärnor i universum. Nu behöver jag inte tänka på det, säger Dan Tocchini och tittar upp från skärmen.

The Grid har fångat Silicon Valleys uppmärksamhet. Crowdsourcing-kampanjen var den mest framgångsrika för mjukvara någonsin, om man räknar bort gaming. Facebook fick nobben när man tidigt försökte köpa upp företaget. Redan ett drygt halvår innan webbbyggarverktyget kommer ut har företaget dragit in över sex miljoner dollar i förbeställningar. Just nu beta-testas verktyget av 2 000 specialinbjudna kunder.

Tocchinis team består av höjdarnamn, bland annat Brian Axe, tidigare chef för Googles AdSense.

Den mesta medieuppmärksamheten The Grid fått hittills handlar om att webbsidorna byggs med artificiell intelligens, AI. Det är inte riktigt sant enligt branschexperterna. Men det ser ut som om webbsidorna designar sig själva.

 

Facebook – fast för hemsidor

Förutom att skapa ett verktyg som lätt och smidigt bygger hemsidor vill The Grid också starta ett socialt nätverk för sajterna. 80 procent av småföretagen i USA uppger att de hellre vill vara representerade genom en hemsida än på sociala medier.

– Kan du följa hemsidor på samma sätt som du följer vänner på Facebook, se uppdateringar i en newsfeed, blir upplevelsen mer social. Mindre ensamt att sitta och uppdatera sin sajt, säger Dan Tocchini.

Men först och främst handlar det om att få webbbyggarverktyget klart i tid. Det är fortfarande en del kvar att lösa.

– Det är som ett stort pussel, en hinderbana som aldrig tar slut. Men det är kul, säger Dan Tocchini.

 

Senaste nytt
Om Aftonbladet