Dagens namn: Magnus, Måns
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

LARM: Så påverkar skärmarna vår sömn

Så kan du skydda dig – bästa tipsen

Smartphones, surfplattor, datorer och tv-apparater.

Det starka blå ljuset som utsöndras från skärmar förkortar vår sömn.

Nu varnar läkare för effekterna.

Brukar du ha svårt att somna? Gillar du att surfa en stund i mobilen innan du släcker lampan? Svarade du ja på båda frågorna kan lösningen vara att hålla sig borta från skärmar timmarna före läggdags. Enligt en studie gjord av professor Paul Gringras vid barnsjukhuset Evelina i London kan det blå ljuset störa insomnandet rejält. I studien ledde kvällssurfandet till i snitt en timme mindre sömn per natt, skriver sajten Ubergizmo.com.

Risk för permanenta skador

Normalt sett är våra hjärnor inställda på att vara vakna och pigga medan solen är uppe, för att sedan bli trötta när det är mörkt. Men i och med skärmarnas ljusstarka intåg i våra liv har den rytmen rubbats. Våra hjärnor får helt enkelt för mycket blått ljus under kvällstid. Något som kan leda till sömnrubbningar – och på sikt en sämre hälsa. Och i takt med att skärmarna blivit större, har också problemen ökat, enligt Paul Gringras.

Men det är inte bara sömnen som påverkas av det blå ljuset. Nu larmar även ögonläkare om överansträngning och risk för permanenta skador efter att ögonen utsatts för starkt blått ljus under lång tid. Enligt en undersökning gjord av det amerikanska optikerföretaget VSP rapporterade hela 82 procent av de tillfrågade ögonläkarna att de sett en ökning av patienter med huvudvärk, torra ögon och andra problem där blått ljus anses vara orsaken.

Hjälpmedel finns att hitta

Redan nu finns det appar, särskilt för Androidenheter, som reducerar det blå ljuset och det går också att hitta glasögon och linser på marknaden med skydd mot blått ljus. Men Paul Gringras på barnsjukhuset Evelina tycker att ansvaret inte bara kan ligga hos användarna. Han skriver i sin rapport att det inte räcker med råd om att att slopa skärmanvändandet timmarna innan sänggåendet och att producenterna av apparaterna bör ta mer ansvar. Ett sätt vore att bygga i ett automatiskt ”sängdags-läge” i smartphones och surfplattor som utsöndrar mindre av det blå ljuset.

Johanna Paues

Läs mer här
Senaste nytt
Om Aftonbladet