Dagens namn: Holger, Holmfrid
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

”Hjälp – vad är det som händer?”

Försöker ta över självkörande bilen – då går allt fel

SAN FRANCISCO. Forskarna jobbar på att göra självkörande bilar till människans bästa vän.

Digitala Livet har besökt labbet där självkörande bilar lär sig kommunicera.

På Stanford University i Silicon Valley jobbar forskarna just nu med att hitta svaren på hur robotbilar och människor kommunicerar bäst. Hur varnar en självkörande bil en människa utan att skrämmas? Med röst, synintryck eller siren? Hur får en självkörande bil en sömnig förare att kvickna till, utan att låta som en tjatig passagerare?

– Just nu är de självkörande bilarna lite autistiska. Vi vill göra dem bättre på mänskligt teamwork, säger Wendy Ju, som leder forskningsprojektet.

”Skapa en relation till bilen”

För Wendy Ju handlar det om att bygga förtroende mellan robotbilar och människor. Bilarna kommer bli överlägsna förare, inte minst för att de aldrig kör berusade eller somnar bakom ratten. Trafikdöden kommer sjunka rejält när självkörande bilar tar över vägarna.

Men idag vill de flesta bilförare ha möjlighet att ta över kontrollen över bilen, inte bara vara passiva passagerare.

– Våra testpersoner får snabbt en relation till bilen som på många sätt liknar relationen till en annan människa. Det är vanligt att man kallar bilen “han” eller “hon”, som om det vore en familjemedlem, säger Wendy Ju.

Forskarna har filmat över 400 timmar av testförarnas reaktioner i simulatorn. Iförda stora glasögon som filmar ögon-och-ansiktsrörelser, utsätts förarna för olika stressiga trafiksituationer i simulatorn. Genom att iaktta och senare ställa frågor till testförarna får forskarna ideér om hur kommunikationssystemen i självkörande bilar ska designas.

”Kommunikationen säger mycket”

Bland annat har man upptäckt att ljudvarningar fungerar bättre än textvarningar och att människor behöver minst åtta sekunder för att ta till sig en varning från bilen. Det är lång tid.

– Kommunikation människor emellan kan vara väldigt subtil – en blinkning eller en liten gest som säger väldigt mycket. Det klarar inte bilarna än så länge, säger Wendy Ju.

Nästa generations körkortsaspiranter behöver träna sig på helt andra saker än dagens. De praktiska bitarna, som att fickparkera eller starta bilen i en uppförsbacke, klarar bilen bäst själv. För förarna handlar det om att förstå sin bil och kunna ge rätt instruktioner.

– Som vanligt när två kompetenta krafter samarbetar blir det lätt bråk. Det ser vi i mänskligt teamwork. Så kommer det bli med robotbilar också, men vi gör allt för att samarbetet mellan bilar och förare ska bli så smidigt som möjligt, säger Wendy Ju.

Senaste nytt
Om Aftonbladet