Dagens namn: Matteus
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

TV-ankaret lämnar till väder-roboten

Testar nya trenden fullt ut: Hon jobbar extremt hårt

Den kinesiska tv-kanalen ersatte sina väderpresentatörer med en robot.

Nu hyllar tv-chefen robotens ”höga arbetsmoral”.

– Hon jobbar extremt hårt, kommenterar Dragon Tv:s nyhetschef Song Jiongming.

En tv-meteorolog som aldrig missar en sändning, aldrig stakar sig, alltid låter lika entusiastisk.

Den kinesiska tv-stationen Shanghai Dragon TV har hittat denna möjligen perfekta anställda.

En robotmeteorolog.

”Stakar sig aldrig, låter alltid entusiastisk”

– Hon jobbar extremt hårt, kommenterar Dragon TV:s nyhetschef Song Jiongming i Washington Post den robot som kallas Xiaoice och som sedan strax innan jul är en del av stationens väderleksrapporter.

Under stationens morgonsändningar presenterar Xiaoice från en i övrigt tom studio tre väderrapporter på vardera 90 sekunder. Hon – rapporterna kommer med en artificiell kvinnoröst – är programmerad att ha en personlig touch även om väderprofetiorna i grunden håller sig till de fakta som levererats från lokala motsvarigheter till SMHI.

Xiaoice guidar i det lokala, nationella och internationella vädret och vid behov – om det är extremt varmt eller kallt – kommer ”hon” med råd om klädsel.

– Reaktionen har varit stark och positiv och tittandet har ökat. Men hon är inte mer populär än våra tidigare meteorologer. Jag tror inte att Xiaoice kommer att helt ersätta mänskliga observationer inom överskådlig framtid, säger Song Jiongming.

”Tittandet har ökat”

Detta delvis som ett svar på oro i Kina att just detta ska vara på väg, att information om exempelvis väder, trafik och ekonominyheter ersätts av robotar. I Sverige har detta redan introducerats i sportnyhetssammanhang och i Kina publicerade i höstas ett företag en affärsrapport skriven av en robot.

– Texten är klart läsbar, jag kan inte ens säga att den inte har skrivits av en människa, sade den gången Li Wei, en kinesisk reporter, till medier i Hong Kong enligt The Financial Times.

Xiaoice har sitt ursprung i Microsofts arbete med att ta fram så kallade chattrobotar och introducerades första gången 2014. Mer än 40 miljoner har hittills skickat in meddelanden till Xiaoice.

Men nu har ”hon” alltså fått kliva fram i rampljuset på ett helt annat sätt.

Kina Teknik
Senaste nytt
Om Aftonbladet