Dagens namn: Rakel, Lea
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Efter musikundret – nästa blågula succé

Svenska start-ups satsar framgångsrikt: Ett hörlurs-under

SAN FRANCISCO. Nu får det svenska musikundret konkurrens – av det svenska hörlurs-undret.

Varför är svenska start-ups så inne på hörlurar?

Marknaden svämmar över av hörlurar. Alla varianter, alla färger, alla former. Storkändisar som Jay Z, Dr Dre, 50 Cent och Simon Cowell, den elaka domaren i American Idol, har lanserat sina egna hörlurs-märken.

Hörluren har blivit en livsstilspryl, ett sätt att markera status och hipphetsnivå. Och såklart viktiga i vardagslivet för vilken normaluppkopplad person som helst. Vi streamar musik som aldrig förr, lyssnar på poddar, lajvradio, pratar i telefon med jätteheadset på huvudet eller små coola snäckor i öronen.

– Vi snackar ofta om det svenska modeundret, men egentligen borde vi prata om hörlursundret, säger Johan Wahlbeck, serieentreprenör som står bakom svenska hörlurskonceptet DeFunc.

”Naturlig förlängning av musikundret”

Han tror att det finns flera anledningar till att svenska start-ups satsar framgångsrikt på hörlurar. Hörlurarna är en naturlig förlängning på det svenska musikundret, svenskar var tidigt ute med streamad musik från Spotify och det tidiga mobilanvändandet har också spelat in, menar han.

På teknikmässan CES i Las Vegas, världens största när det handlar om techprylar, var majoriteten av de svenska start-ups som var på plats i år just hörlursföretag.

VainSthlm gör slicka öronsnäckor, precis som Urbanista. ONO Concept gör hörpluggar i varumärket Candy Crusch och Zoundindustries gör bland annat en snyggdesignad lur som riktar sig till kvinnor.

Svenska hörlursmärket Pugz har en spännande historia. I höstas drog företaget igång en kickstarterkampanj för att utveckla lurar som laddas direkt från mobilens strömuttag. Det blev den mest framgångsrika svenska kampanjen på Kickstarter någonsin, Pugz fick in hisnande 11,5 miljoner kronor, skyghögt över målet för kampanjen som låg på drygt 400.000 kronor. Att Apple sedan satte stop för Pugz teknik i sina telefoner var ett bakslag för hörlursföretaget, men för Android-användarna är det fritt fram.

”Stockholm – huvudstaden i världen”

Stockholmsbaserade Happy Plugs har en rad roliga varianter av öronsnäckor som blivit nominerade till modepriset Guldknappen, bland annat en version i 18 karat guld till chockhöga priset 95 000 kronor.

Trots den höga prisbilden säljer vi ett par guldlurar i månaden till världens alla hörn, det är en riktigt statement piece, ett funktionellt smycke som stärker din outfit, säger Andreas Vural på Happy Plugs.

Guldlurarna tillverkas av en guldsmed i Gamla stan, tar fem veckor att producera och marknadsförs på varuhus som Colette i Paris och Harrods i London.

– Stockholm har blivit “the headphone capital of the world”, säger Andreas Vural.

Teknik
Senaste nytt
Om Aftonbladet