Märkeskopior toppar skräppost-ligan

80 procent av all e-post är spam av olika slag

TEKNIK

Trots operatörer och internetsidors ansträngningar ökar andelen skräppost, så kallad spam.

Olika undersökningar visar att cirka 80 procent av all e-post är spam av olika slag.

Mest ökar skräpreklam för piratkopierade märkesprylar eller kläder.

”Att kopiera kända lyxmärken och försöka sälja dem med hjälp av skräppost är inget nytt, men att den typen ökar så kraftigt är nytt”, säger Gustaf Setterblad, ansvarig för internetoperatören Sprays e-posttjänster, i ett pressmeddelande.

För närvarande är skräpreklam för olika plagierade lyxmärken av reklam för Rolex, Louis Vuitton, Burberry, Abercombie & Fitch och Lacoste vanligast.

Lägg därtill den gamla "vanliga" reklamen för Viagra, lotterier, Nigeriabrev i olika tappningar och allsköns annat skräp.

Mellan 2003 och 2004 ökade antalet skräpmejl från 33 miljoner till 133 miljoner bara hos Spray i Sverige och ägarna Lycos Europa. En ökning med över 400 procent.

Samtliga operatörer lägger ner pengar och utvecklingsarbete för att stoppa skräpreklamen. Men även om bortåt 95 procent av all oönskad reklampost stoppas redan innan det når adressaterna, är det mycket som slinker igenom. Internationella studier visar att skräpposten beräknas kosta europeiska företag bortåt 15 000 kronor om året per anställd.

Det handlar om allt från ren support för att rensa bort skiten till den arbetstid som går förlorad när de anställda trots allt måste vada sig igenom skräpet, kasta och vaska fram den post de vill ha.

TT