”Samtal kopplas helt fel”

Kaos för telefoni via bredbandet

TEKNIK

Okända människor ringer och söker någon helt annan. Främmande har lämnat personliga meddelande i hennes röstbrevlåda.

-Jag ångrar bittert att jag bytte till Bredbandsbolaget, säger Marlene Tollman, 22, i Karlstad.

ångrar bytet Marlene Tollman ringer via sitt bredbandsabonnemang.
Foto: Christer Höglund
ångrar bytet Marlene Tollman ringer via sitt bredbandsabonnemang.

Marlene och hennes sambo ville sänka sina telefonkostnader. Att ringa via bredbandet, med Bredbandsbolagets IP-telefoni, kostar 99 kronor per månad i vanliga fall. Nu skulle de slippa avgiften i sex månader - och sen skulle de bara betala den låga månadsavgiften. De skulle spara nära 600 kronor redan första halvåret.

Får flera felringningar

-Det var väldigt dumt. Nu har jag inget telefonabonnemang längre, säger Marlene.

Felringningarna började kort efter bytet från Telia.

-Inte en siffra stämmer när jag frågar vilket nummer de har slagit, säger Marlene.

I röstbrevlådan landar meddelanden som är till någon annan.

-Och den som slår mitt telefonnummer kan inte få tag på mig.

Marlene vågar inte heller ringa ut - eftersom hon är rädd att samtalen ska landa på någon annans räkning.

-Jag kommer inte in på Bredbandsbolagets hemsida för att fylla i och skicka en felanmälan till kundtjänsten. Nu byter vi till Tele2, säger Marlene.

Hon är inte ensam.

Inga kommentarer

-Jag får samtal från en dam som ligger på sjukhus i Stockholm och ringer sin man, säger Tamas Smedenstam, 59, i Göteborg.

Han tror att Bredbandsbolaget saknar den tekniska kompetensen och har sagt upp abonnemanget.

-Och de har säkert ett helvete att klara av anstormningen nu.

Aftonbladet har, utan resultat, sökt företrädare för Bredbandsbolaget.

Kerstin Danielson