Navigatorn nya statusprylen

Populärare än vad man trodde - och priserna sjunker

TEKNIK

Gps-navigatorn har blivit en ny statussymbol.

Och de har blivit mycket populärare än prognosmakarna trodde.

Nu kastar sig ännu fler leverantörer in i leken.

Förra året började intresset för gps-navigatorer i bilar att ta fart. Men någon riktig försäljningssuccé blev det inte. Cirka 6 000 navigatorer såldes under året. Eftersom branschen ändå trodde att intresset skulle ta sig under 2005 skrev man upp försäljningsprognosen till 18 000 enheter under året.

”Folk inser nyttan”

Så många sålde man redan första kvartalet i år. Som trenden ser ut just nu är det inte uteslutet att upp­emot 100?000 gps-navigatorer kommer att hamna i svenska bilar i år.

Inte sedan mobiltelefonen var en lyxartikel monterad endast i ett utvalt fåtals bilar har en liknande statusprodukt dykt upp.

– Statusstämpeln kan säkert vara en anledning. Men jag tror också att folk inser vilken nytta de faktiskt har av en navigator, säger Christian Hellberg, vd för Gadgetech som importerar flera populära gps-modeller till Sverige.

En annan viktig drivkraft talar branschen mera tyst om. Alla bilnavigatorer som säljs i dag kan hantera så kallade intressepunkter. Det kan vara ställen man själv markerar för att komma ihåg eller förinstallerade uppgifter om tank- och matställen eller sevärdheter.

Det som hänt under året är också att nästan alla nya modeller kan kopplas till en dator för att därifrån hämta intressepunkter. Och klart populärast är den exakta placeringen av polisens samtliga hastighetskameror över hela landet.

Tankar man ned den informationen från internet och matar in den i navigatorn kan man som regel också ställa in hur långt i förväg en röstvarning eller ljud- eller ljusvarning ska komma innan man kommer fram till fartkameran.

Men bäst är så klart att hålla fartgränserna.

Billigare nu

Priserna sjunker och den kvalitet man betalade 7?000 kronor för i fjol kan man nu köpa för nästa halva priset.

Flera modeller finns också som tillbehör till mobiltelefoner och handdatorer. De förstnämnda är dock inget att rekommendera i bilen om man inte har en passagerare som kan fungera som co-driver och kartläsare. De har så små skärmar att man sannolikt blir livsfarlig på vägen om man ska följa dem. Men de är å andra sidan utmärkta att ta med sig i fickan vid en promenad i en ny storstad där man hittar dåligt.

Läs också:

Peter Pettersson