Din uppkopplade framtid – blir den så här?

Tjuvtitta – och ta chansen att påverka

En digital bildskärm gör det lätt för Albin att komma åt allt han behöver för att stilla sitt stora fotbollsintresse
En digital bildskärm gör det lätt för Albin att komma åt allt han behöver för att stilla sitt stora fotbollsintresse
TEKNIK

Hur långt bort är framtiden?

Titta på filmerna som visar hur ditt liv kan stödjas av digitala tjänster som underlättar din vardag. Vare sig du vill hålla koll på ditt fotbollslag, din hälsa, organisera ditt vardagsliv - eller är på resa och vill veta hur familjen därhemma har det.

Och ta chansen att påverka utvecklingen genom att svara på forskarnas frågor!

Hur mycket personlig information är du villig att lämna ifrån dig - och till vem?

Det är den fråga som de här tre framtids-filmerna kretsar kring. Filmerna ingår i ett projekt som nio svenska dagstidningar, däribland Aftonbladet, deltagit i under två år. När läsandet av papperstidningen minskar - vad är då medias roll i svenska folkets liv?

– Vi tror att den trovärdighet som svenska tidningar har gör att de kan bli navet för de tjänster som underlättar folks vardagsliv, menar Carina Ihlström Eriksson, projektledare och lektor på Högskolan i Halmstad.

10 år framåt

I filmerna kretsar livet kring ett digitalt armband som kan kopplas upp mot externa skärmar för att ta del av olika tjänster.

Albin, fotbollsfantasten, håller koll på sitt lag, på puben där polarna samlas för att fira och som har bästa happy hour-erbjudandet. Mamma kan kontakta honom - men han kan också stänga av om han vill.

Armbandet är förstås bara ett exempel, vad det blir i verkligheten vet ingen.

– Vi tänker oss att det här är 10 år framåt i tiden. Det är då det är viktigt för mediehusen att ha en syn på vad deras roll blir. Vi vet att det finns många konkurrenter. I Japan försöker teleoperatörerna ta samma plats och även Nokia pratar om det. Därför är det viktigt för oss att ta reda på vad folk tycker - känns det säkrare att lämna ifrån sig personlig information till en tidning än till en tillverkare av mobiler?

Nyheter?

Nyheterna då? Var finns de i den här framtidsvisionen?

– Filmerna handlar om tidningarnas roll utöver det man gör idag, säger Carina Ihlström Eriksson. Vi vill visa hur det kan vara i en framtid där tekniken finns i bakgrunden på ett naturligt sätt, där man inte behöver bekymra sig om hur det fungerar, utan den bara finns där. Och hur mediehusen kan bistå med vardagsnära tjänster. Och vi vill visa det väldigt konkret i filmerna så att debatten kan starta.

FAKTA

Är det här framtiden?

Ta chansen att påverka - svara på frågor om hur du använder din mobil, vad du gör på nätet och vilka tjänster du vill ha!

Vad tror du om framtiden? Svara på forskarnas enkät

Mera framtid!