Omedvetet blottande allt vanligare

Nya teknik föder nya vanor

TEKNIK

Är du en teknikblottare? Eller kanske bara så fullkomligt uppslukad av mobil, blogg eller Facebook att du omedvetet bjuder in okända i ditt privatliv?

Den nya tekniken leder till nya sätt att både umgås och visa status.

Det hävdar i alla fall Anders Persson, professor i sociologi vid Lunds universitet.

– Det handlar om en mycket speciell form av socialt samspel, säger han.

Han syftar på möjligheten att kommunicera med någon som inte är i närheten, men samtidigt vara otillgänglig för dem som faktiskt finns runtomkring, som när man pratar i mobil på tåget till exempel.

För några år sedan skrev han en uppmärksammad artikel efter att ha tjuvlyssnat på mobilsamtal i offentliga miljöer. Han ringade in två persontyper, som båda kan reta gallfeber på omgivningen genom högljudd utbasunering av det allra mest privata.

Den ena kallar han ”den kommunicerande exhibitionisten” – ett slags blottare, som gärna pratar sex, makt eller pengar för att ge ett visst intryck på omgivningen. Den andra har han döpt till ”den absorberade kommunikatören” – en mycket vanligare typ, som totalt glömmer bort att andra lyssnar och bara babblar på.

Nu tycker han sig se samma två typer bland dem som bloggar.

– Olika studier pekar på att man på något sätt blir omedveten om sin omgivning och dras med väldigt mycket, säger Anders Persson.

FAKTA

Unga kvinnor bloggar mest

Bara några få procent av svenskarna ägnar sig åt bloggande. Men bland tonårstjejer i åldern 16–18 år har 28 procent en egen blogg. Var tionde kille i samma ålder bloggar. I åldern 19–25 år bloggar 18 procent av kvinnorna och tio procent av männen. I åldern 26–30 år bloggar 16 procent av kvinnorna och fem procent av männen.

90 procent av alla svenskar över 18 år har tillgång till internet någonstans, 81 procent har det hemma. Tre fjärdedelar av befolkningen har tillgång till bredband.

Internetanvändningen kryper ner i åldrarna. Hälften av alla femåringar har börjat använda internet.

Siffrorna baseras på uppgifter från en panel bestående av 2 000 hushåll i Sverige.

Källa: World Internet Institute (TT)

TT