Så miljömedvetna är elektronikkedjorna

Vi granskar hur gröna Siba, Expert & co är

TEKNIK

Elektronikkedjorna måste bli bättre på att ta sitt miljöansvar.

Endast en av fem kedjor har bra och tydlig information om återvinning och energisnåla produkter på sin hemsida.

Gamla kasserade prylar kan bli nya - om de återvinns på rätt sätt.
Foto: AP
Gamla kasserade prylar kan bli nya - om de återvinns på rätt sätt.

Miljöfrågorna blir därför allt viktigare för oss konsumenter. Vi efterfrågar mer och bättre information, dels om vilka produkter som är eneergisnåla och bättre för miljön, dels om var vi ska vända oss för att göra oss av med gamla kasserade hemelektronikprylar.

Prylportalen har tittat närmare på de fem största elektronikkedjornas hemsidor för att se hur mycket hjälp och vägledning konsumenterna egentligen får där.

Mediamarkt

Mediamarkts hemsida har en flik som heter ”Övrigt serviceutbud”. Där står: ”Självklart övertar vi avfallshanteringen och återvinningen av dina gamla apparater. Snabbt och miljövänligt.” Någon övrig information, om till exempel vilka produkter som är extra miljövänliga i Mediamarkts sortiment, finns inte. Inte heller någon närmare beskrivning om hur företaget går tillväga i sitt miljöansvar.

Mattias Brost, varuhuschef på Mediamarkt i Kungens Kurva i Stockholm säger att man håller på att utarbeta sin hemsida kring just miljöfrågorna.

När det gäller inlämnat elektronikskrot är Mediamarkt anslutna till servicebolaget El-kretsen, vilket innebär att avfallet hämtas av ett godkänt återvinningsföretag, i det här fallet SRV återvinnings AB, som i sin tur demonterar, sorterar och återvinner det som går att återvinna.

För övrigt försöker kedjan arbeta miljövänligt på andra sätt.

- Ja, vi gjorde en stor kampanj i januari 2007 där vi tog emot gamla elektronikapparater som kunderna fick betalt för vid inlämning. Då var det många som lämnade in sina kasserade el-prylar och det är mycket troligt att vi satsar på en sådan kampanj i år igen, säger Mattias Brost.

Siba

Sibas hemsida är mycket miljövänligt informativ. Konsumenten hittar lätt informationen då det finns en länk från startsidan som heter ”Miljösida”. Där har Siba bland annat tagit fram råd om hur man som konsument bäst använder hemmets elektronikprodukter. Dessutom finns flera förslag på olika produkter ur Sibas sortiment som är extra miljövänliga och energisnåla.

Sony har fått tre platt-tv representerade och Sony har även fått ett pris för en av modellerna - Sony Bravia KDL-40D3000 - som drar väldigt lite ström. Det kan du läsa mer om här .

Hos Siba kan man också lämna in sina gamla el-prylar oavsett om de är köpta hos Siba eller inte. Kedjan är medlem i det nystartade företaget (2007) Elektronikåtervinning i Sverige Ekonomisk förening (EÅF) som erbjuder sina medlemmar en komplett återvinningslösning där man använder elektronikåtervinningsföretaget Stena Technoworld för upphämtningen av el-avfallet.

Expert

Björn Abild, vd på elektronikkedjan Expert skrattar lite förläget när jag frågar om varför det inte finns några miljövänliga direktiv alls på hemsidan.

– Nej, vi har inte det men vi tittar på den här frågan just nu. Vår ambition är att vara längst fram och det är vi inte när det gäller miljöområdet. Inom några månader räknar vi med att arbetet med Experts hemsida ska vara klart, säger han.

Eftersom Expert har drygt 210 butiker runt om i Sverige skiljer det mellan butikerna när det gäller avfallshanteringen och eventuell inlämning av kasserade elprylar. Kedjan är dock medlem och ansluten till El-kretsen, som ser till att det avfall som är inlämnat till de olika återvinningscentralerna i kommunerna omhändertas på ett riktigt sätt.

– Det ser olika ut för våra butiker i landet och det är inte alla som tar emot elavfall. Men många konsumenter åker direkt till sin återvinningscentral, det är ofta närmare dit än till våra butiker, säger Fredrik Andersson, inköpschef på Expert.

Elgiganten

Elgiganten har tidigare blivit hårt ansatta och kritiserade av olika medier för att de inte tar sitt producentansvar när det gäller elavfall. Elgiganten lämnade El-kretsen i juni 2007 eftersom Elgigantens miljödirektör Thor Christian Wiik Svendsen tycker att El-kretsens monopol är negativt och att man önskar hitta ett eget system, enligt en artikel i Dagens Nyheter från september förra året.

I samma artikel menar branschorganisationens vd för Elektriska hushållsapparat leverantörer (EHL) Matts Spångberg att Elgiganten undviker att märka sina produkter, vilket gör det svårare att identifiera avfallet. Han har lämnat in en anmälan till Naturvårdsverket, som i sin tur tvivlar på att Elgiganten klarar de krav som ställs i dag och som enbart uppfylls av El-kretsen.

Maria Wahlström, pressansvarig på Elgiganten säger till Prylportalen att de följer reglerna som Naturvårdsverket satt upp och att företaget i dag har en god dialog med Naturvårdsverket.

– Just nu görs ett omfattande arbete i Norden där vi gör en stor miljösatsning för att implementera vår miljöpolicy i Sverige från våra butiker i Norge, där man har kommit väldigt långt. Vi kommer fokusera på insamling av elektronik vid våra butiker, redan i dag tar vi emot all elektronik i våra butiker, även den som inte är köpt hos oss. Vi kommer också att fokusera på källsortering och dessutom en hel del saker som kommer synas i butikerna så som miljövänliga produkter.

Ni har alltså lämnat El-kretsen?

– Nej, vi är medlemmar i El-kretsen i dagsläget.

Märker ni inte upp era produkter i butikerna med miljömärkning?

– Det finns produkter i våra butiker som är uppmärkta, till exempel när det gäller vilken energiåtgång produkten har.

Hur är det med hemsidan? Det finns ingen information om miljö och återvinning där.

– Hemsidan är dåligt uppdaterad när det gäller det, men vi jobbar på att ta fram den sortens information även på nätet.Vi vill prestera först innan vi kommunicerar det till våra kunder, säger Maria Wahlström.

Fotnot: Prylportalen har sökt Onoff för en kommentar om kedjans hemsida som saknar all information när det gäller miljöansvar och återvinning, men inte lyckats.

FAKTA

Så fungerar El-kretsen

El-kretsen är ett servicebolag bildat 2001 och ägs av 21 branschföreningar i Sverige. Syftet med bolaget är att lösa producentansvaret för elavfall. Praktiskt taget alla aktuella branscher har anslutit sig. Elretursystemet drivs i samarbete med landets kommuner.

El-kretsen hämtar elprodukterna från cirka 1000 återvinningscentraler och transporterar dem till olika förbehandlare för demontering. Olika material går sedan vidare till återvinning, förbränning med energiutvinning eller tas om hand som farligt avfall.

El-kretsen drivs inte i vinstsyfte. Man finansierar verksamheten via avgifter som medlemmarna betalar. Avgiften baseras på nyförsäljningen av produkter inom varje bransch. Anslutningsavgiften för de som önskar vara medlemmar är 3 500 kronor samt en årsavgift på 500 kronor. Sedan beror alltså den resterande avgiften på hur stor försäljning producenten eller företaget har.

Läs mer på El-kretsens hemsida.

Susanne Scheibe, Prylportalen