Nästan alla har bredband

Åtta av tio har snabb uppkoppling

TEKNIK

Allt fler handlar via internet och fler gör sina bankärenden via nätet.

Och allt fler har tillgång till bredband hemma.

Efter att ha stått still i två år ökar antalet personer som handlar varor och tjänster via internet. I år uppger 63 procent att de beställt varor eller tjänster via nätet under de senaste 12 månaderna, enligt Statistiska centralbyrån (SCB). I fjol var andelen 53 procent. I åldersgruppen 25–34 år är det 82 procent som handlat via internet mot bara 23 procent i åldrarna 65–74 år.

Mest köps resor, biljetter till olika evenemang samt kläder och sportartiklar. Men köpmönstren är tydligt könsbundna. Kvinnor köper kläder, sportartiklar, böcker och tidningar. Män köper film, musik, datorer och hemelektronik samt aktier och försäkringar.

De vanligaste skälen till att man inte handlar alls via nätet är att man föredrar personlig kontakt och gärna vill se den vara man ska köpa. Många är också oroliga för säkerheten vid betalning.

Hela 89 procent av alla privatpersoner i åldrarna 16–74 år har tillgång till internet hemma. Det är en svag ökning jämfört med förra året. De snabba anslutningarna ökade dock kraftigt. Andelen som har tillgång till bredband i hemmet ökade från 74 procent i fjol till 83 procent i år.

– Användandet av mobilt bredband står för majoriteten av ökningen, säger Eric Hellsing på SCB till Aftonbladet.se.

TT, Aftonbladet.se