iPhone en succé i Frankrike men floppar i Kina

Stor skillnad i affärskultur

1 av 3
TEKNIK

Det gick inget vidare i Kina. Men i Frankrike är iPhone en försäljningssuccé tack vare fler tillgängliga operatörer.

När Apples smartphone iPhone lanserades i Frankrike 2007 var den exklusivt bunden till operatören Orange. Men efter protester till Konkurrensverket är den sedan i april i år tillgänglig för de två andra stora telekombolagen, Bouygues och Vivendi SRF. På bara tre månader innebar det att Iphone ökade sin marknadsandel från 21 till 32 procent.

– Den ökade konkurrenssituationen mellan operatörerna har självklart gynnat Apple. Dom har fördubblat sin försäljning på kort tid, säger Pierre Ferragu på Bernstein, ett företag för försäljningsanalyser.

Frankrike iPhone-tätast

Frankrike är därmed Europas Iphone-tätaste land då 600 000 fransmän inhandlat en Iphone under det senaste kvartalet. Det är anmärkningsvärda siffror med tanke på att Iphone bara har 2,6 procent av världens totala marknad för mobiltelefoner. En liknande utveckling är att vänta i England där kunder till såväl O2 som Orange och Vodafone snart kan välja en Iphone.

Apple hade stora förhoppningar även för den kinesiska marknaden där operatören China Unicom lanserade Iphonen på 2000 försäljningsställen i slutet av oktober i år. Men trots att China Unicom har 140 miljoner abonnenter såldes bara 5000 telefoner under den första veckan vilket var betydligt mindre än väntat. En av anledningarna till den klena försäljningen kan vara att iPhonen är billigare på den utbredda svarta marknaden. En annan kan vara att myndigheterna förbjudit Apple att sälja telefoner med wifi-funktion för surfning på trådlösa nätverk.

Kan låsas upp

I Sverige lanserades iPhone bunden till Telia-abonnemang 2008 men säljs sedan början av året även med Halebop- och Telenor-avtal. Har abonnemangstiden gått ut kan man emellertid låsa upp den för 300 kr i en Teliabutik. Det verkställs inom (max) fem dagar när luren kopplas upp mot Itunes.

FAKTA

David Bogerius/Prylportalen.se