Nätskojare anmälda till marknadsdomstolen

Konsumentverket vill statuera exempel

TEKNIK

Nätskojarna Trom Brom Srom har av konsumentverket anmälts till marknadsdomstolen. Företaget har med tveksamma metoder tagit skyhögt betalt av privatpersoner för surfandet.

Företaget begärdes i konkurs för en dryg vecka sedan. Trots detta har bolaget fortsatt att debitera privatpersoner för nättjänster de aldrig bett om.

Den surfare som installerat vissa extraprogram har fått sin dator att automatiskt ringa upp Trom Brom Srom i stället för sin ordinarie nätleverantör och har därmed tvingats betala ett mycket högre minutpris.

Enligt Konsumentverket är företaget bland de mest utskällda i sin bransch och toppar listan med över 200 anmälningar.

För att ta reda på om trom Brom Srom gjort sig skyldig till brott har företaget anmälts till marknadsdomstolen. Konsumentverket vill genom sin anmälan visa att beteendet inte är acceptabelt.

Genom en dom skulle företaget kunna tvingas att tydliggöra att de ingått avtal med kunderna, avtal som hittills saknat prisuppgifter, villkor och ångerrätt.

Konsumentverket uppmanar kunder som fått fakturor från skojarna att bestrida dem skriftligt och inte betala dem.

Dino Stén