Tredimensionella bildskärmar snart här

TEKNIK

STOCKHOLM

Tillverkarna av bildskärmar går nu samman för ge världen tredimensionella rörliga bilder. Inom ett år finns det både 3D-skärmar och virtual reality för privatkunder.

För någon vecka sedan presenterade några av världens största tillverkare av skärm- och bildteknik en gemensam plan för att ge datorer, mobiltelefoner och tv-apparater tredimensionella bilder. Konsortiet skapades tidigare i år av bland andra Sharp, Sony och Sanyo. Syftet är att etablera en marknad för 3D-teknik och skapa riktlinjer för sådant som komfort och säkerhet. I dag är över 100 företag medlemmar i konsortiet.

Om bolagen får som de vill kommer de att sälja 3D-skärmar för motsvarande 100-200 miljarder kronor (enligt nuvarande yenkurs) bara i Japan om fem år. Köparna antas använda dem till både nytta och nöje, till exempel för utbildning, forskning, sjukvård, film och dataspel.

Tack vare den senaste tekniska utvecklingen kommer 3D-skärmarna att kosta bara 50 procent mer än vanliga bildskärmar, enligt Sharp. Företagets 3D-skärm består av ett filter som kopplas på en vanlig LCD-skärm, men nackdelen är att tittaren måste sitta precis rakt framför skärmen för att se bilden ordentligt. Sharp räknar med att ha tekniken ute i affärerna i vinter.

Dagens 3D dyr

Det finns redan i dag tredimensionella bildskärmar, liksom 3D-projektorer och andra former av 3D-teknik men de kostar 10 000-tals, i vissa fall miljontals kronor. Med sådana priser har förstås utsikterna för en massmarknad varit små.

För den som inte är så kinkig med bildkvaliteten finns det dock redan nu ett billigt alternativ - 3D-glasögon med små LCD-skärmar framför varje öga som filtrerar bilden från den vanliga dataskärmen. Tekniken har små men störande visuella bieffekter och kostar runt 600 kronor.

Sharp och andra företag i branschen tror att dataspelande blir den största marknaden för djupseende. Spelbranschen har vuxit kraftigt de senaste tio åren och är nu större än filmbranschen. Det är också för spel som 3D-glasögonen används främst.

Virtuella gluggar

Inom en snar framtid kommer även virtual reality (VR) att nå spelmarknaden, om man får tro de tillverkande företagen. Syftet med VR är att göra dataanimerade miljöer så verkliga som möjligt. I de existerande VR-visiren monteras en liten 3D-skärm precis framför ögonen, vilket gör att bilden alltid följer med användaren hur den än rör sig.

Ofta används också en teknik för att "översätta" huvudets rörelser till datavärlden. På så sätt kan användaren titta upp och se den konstgjorda datavärldens himmel eller tak, och titta ner och se ett dataanimerat golv.

I dag används VR framför allt inom forskningen och industrin för att visualisera komplicerade modeller och av militären för simulering. Privatkunderna får nöja sig med små skärmar som närmast liknar gluggar till den virtuella världen - om de inte är beredda att lägga upp minst 30 000 kronor.

Nästa år lovar dock det amerikanska företaget IIS att presentera en ny modell med något större synfält som ska kosta under 4 000 kronor, och koreanska Daeyang har något liknande i görningen.

Lars Ahnland/TT