Skriv och berätta allt du lärt dig

TEKNIK

Word är ett av de mest användbara program som finns.

Vi berättar grunderna i hur du använder det – och installerar en skrivare i datorn.

Foto: Illustration: GUNVOR EKSTRÖM

Börja med att skapa en genväg till Word så att du i fortsättningen lätt hittar programmet direkt från skrivbordet. Start-program och högerklicka på Microsoft Word. I den lilla menyn som dyker upp väljer du skicka till-skrivbord (skapa genväg). Så, nu finns en Word-ikon på skrivbordet så du slipper gå via startmenyn varje gång.

Dubbelklicka på ikonen med Word. Programmet startar och du får upp ett tomt dokument.

Spara Vi sparar det med en gång. Arkiv-spara.

I rullisten längst upp kan du nu välja var du vill spara ditt dokument. Klicka på den lilla svarta pilen och välj mappen Mina dokument. I fältet Filnamn längre ned döper vi dokumentet till Mitt första brev. Klicka på Spara.

Så där, nu finns dokumentet sparat. Bara att börja skriva – glöm inte att spara då och då.

Word har många smarta finesser som gör jobbet enklare. I hjälpmenyn får du svar om du kör fast. En bra sak är brevguiden som du hittar under Verktyg. Där finns mallar för exempelvis affärsbrev.

Testa att minimera fönstret med ditt brev. Klicka på _ längst upp till vänster. Vips försvinner dokumentet och lägger sig längst ned på skärmen i aktivitetsfältet. Klicka på det, och det flyger upp på skärmen igen. En bra funktion när man jobbar med flera saker samtidigt.

När du klickar på x stängs dokumentet och programmet.

Vi sparar först det vi skrivit, arkiv-spara, och klickar på x.

Hitta brevet Hur hittar vi dokumentet igen?

Det finns flera sätt. Ett är start-dokument. Där ligger de som senast ändrades.

Ett annat sätt är att dubbelklicka på Word-ikonen på skrivbordet och välja Arkiv-öppna. Leta fram Mina dokument i rullisten högst upp, det var ju där vi sparade brevet, så kommer Mitt första brev upp i fönstret. Klicka på öppna.

Skriva ut Nu vill vi skriva ut brevet.

Först måste skrivaren kopplas till datorn.

Stäng av datorn, och anslut skrivarens kabel. På datorns baksida finns en liten symbol för skrivare.

Sedan stoppar du in skrivarens elsladd i kontakten i väggen och sätter på den.

När du sedan slår på din dator kan två saker hända. I de flesta fall känner den av att en ny enhet har anslutits, och letar själv upp drivrutinerna, alltså de instruktioner som datorn behöver, och installerar dem.

Klicka sedan på start-inställningar-skrivare-lägg till skrivare. Följ guiden, som ber dig ange vem som tillverkat skrivaren och vilken modellbeteckning den har. Det står på skrivaren.

Hittar inte datorn din skrivare, måste du själv installera drivrutinerna från den cd/diskett som följde med. Klicka på diskett finns och följ anvisningarna.

I vårt fall har vi valt en Hewlett Packard Deskjet 970 Cxi, som kostar drygt 2 000 kronor plus kabel för cirka en hundring.

Välj den port skrivaren ska anslutas till enligt manualen. Kryssa också i ”ja” på frågan om skrivaren ska användas som standardskrivare. Då väljer datorn automatiskt den här skrivaren när du ska skriva ut.

Välj också att skriva ut en provsida.

Förhoppningsvis spottar skrivaren ut sin allra första utskrift – och installationen har lyckats.

Bra kortkommandon

Datorn är igång och vi har bekantat oss med skrivbordet. Dags att skriva ett brev och berätta hur duktiga vi är. Vi visar hur du gör i andra lektionen av pc-skolan.

Åsa Erlandsson