Betala med din telefon

TEKNIK

Jag ska handla på Ica men har glömt plånbok, kreditkort och kontanter.

Det gör inget.

Mobilen har jag ju med mig.

Hmm, få se nu... IT:s Åsa Erlandson testar att handla med hjälp av sin mobiltelefon.
Foto: HENRIK LINDVALL
Hmm, få se nu... IT:s Åsa Erlandson testar att handla med hjälp av sin mobiltelefon.

Direkt när jag kommer in i butiken i Täby norr om Stockholm trillar texten ”Välkommen till Ica” följt av dagens erbjudanden in i mobiltelefonen. Tre paket kaffe för 59 kronor eller 400 gram After Eight för 29. Bara att bläddra i menyerna för att se fler.

Framme vid kassan betalar jag med två tryck på mobiltelefonen.

Det som gör allt det här möjligt heter bluetooth, tekniken som kapar sladdarna och gör att elektriska prylar kan prata med varandra. Ända sedan Ericsson presenterade sin innovation för över ett år sedan har förväntningarna skruvats upp. Och nu får vi för första gången konkret se hur man kan använda den i vardagen.

Längst ner på telefonen sitter en liten bluetoothsändare fastpluggad, och på två ställen i butikstaket sitter accesspunkter som gör att mobiltelefonen kan få kontakt med butikens kassasystem. På så vis kopplas jag in på butikens eget lokala nätverk och det kostar ingenting att använda tjänsterna i telefonen eftersom ingen mobiloperatör blandas in.

Efter att ha plockat ihop alla varor går jag till kassa fem där en av de två accesspunkterna sitter. Kassören slår in varorna precis som vanligt, och ber mig sedan välja ”betala” i mobiltelefonens display.

Köpet registreras, och bekräftas genom att jag slår in en särskild pin-kod. Sedan är det klart!

Det är ungefär som att betala med Ica kundkort. Pengarna dras från Ica-kontot. Enda skillnaden är att kortet bytts mot en telefon, och att man kan hålla koll på saldot i displayen.

Startade i somras

I somras startade Ericsson och Ica det här pilotprojektet. 18 kunder, alla anställda på livsmedelsjätten, betalar med sina mobiltelefoner.

Projektledarna ser det som ett sätt att förenkla för kunderna, men själv får jag känslan av ”det går – därför gör vi det”. Uppfinningslust istället för verklig nytta. För det är precis lika enkelt att betala med det gamla vanliga kundkortet. Det går inte ens snabbare med mobilen, transaktionen måste fortfarande tugga igenom hela systemet innan det är klart.

Och det är ju lika lätt att glömma mobilen som plånboken hemma.

Men visst är det spännande att se hur man kan använda ny teknik.

Frågan är bara vad som blir nästa steg – panta burkar med cd-brännaren?

Kapar sladdarna

Åsa Erlandson