Norrmän - på en annan planet

1 av 2 | Foto: THOMAS BJÖRNFLATEN
Finfina brillor har Martin Amor. Det har inte Tommy Strand.
TEKNIK

De skapar en levande datorvärld för tusentals spelare.

De vågar utmana giganter som Microsoft, Sony och Electronic Arts.

Möt de norska spelgudarna i Funcom.

Det är måndag förmiddag och en kittlande förväntan stiger genom spelföretagets Funcoms tre våningar ovanför en däckfirma i Osloförorten Skøyen. Mötena avlöser varandra. Spelgiganten Electronic Arts har just meddelat att man lägger ner utvecklingen av Ultima online 2.

Fråga vilken spelmakare som helst och du lär få höra att online är framtiden för spelbranschen. Det är massor av projekt på gång. Men inget av dem är så nära som norska Anarchy online.

Nu är värsta konkurrenten borta.

Vårsolen strålar över Oslo och om tre månader går tvillingsolarna upp över planeten Rubi-Ka.

Nya dimensioner startas

20 000 människor ska samtidigt kunna existera i en elektronisk värld som lever och förändras trots att du själv stänger av datorn. När fler spelare än så strömmar till startas nya dimensioner av världen.

Anarchy online är ett minst sagt komplicerat rollspel. Det kryllar av siffervärden för egenskaper som styrka och vapenskicklighet. Här finns cybernetiska chip, otaliga vapen, rustningar och andra prylar.

- Vi riktar oss till "hardcore gamers". Men vi vill gärna tilltala nöjesspelare och försöker fånga dem med många olika sätt att uttrycka sig när man chattar och barer och discon, säger Martin Amor, 25, chefsprogrammerare.

- Det blir vad du gör det till. Du kan gå in i världen och umgås med folk eller bli en "lone ranger" och bara dräpa monster.

De norska spelmakarna utmanar jättar som Sonys Everquest, Electronic Arts Ultima online och Microsofts Asheron"s call.

Konkurrenterna är fantasyspel, men här blir det en färgstark science fiction influerad av "Star Wars", "Dune" och "Blade Runner".

Världen är enorm, det tar åtskilliga timmar att vandra över spelfältet. Här finns slätter, skogar och oceaner, befolkade av hundratals varianter av monster.

- Världen ska vara så levande som möjligt. Små detaljer, fåglar som flyger, insekter som kryper omkring, säger Martin Amor.

Det finns en central konflikt i spelet. Rebeller kämpar mot Omni-Tek, det mäktiga gruvföretag som har makten. Spelaren kan välja en av sidorna - eller förhålla sig neutral.

- Folk engagerar sig mer när det finns en konflikt, säger Martin Amor.

- Ja, allt man behöver göra är att sätta en gul tröja på den ene spelaren och en röd tröja på den andre. Då hatar de varandra, skrattar designchefen Tommy Strand.

Världen får inte vila

Gud skapade världen på sex dagar, vilade på den sjunde. Funcom har byggt sin värld i nära fem år och får inte vila en sekund.

Uppåt hundra servrar förbereds i New Jersey, USA, och supporten har redan dygnet runt-öppet för de åttatusen som betatestar spelet.

- Vi gör inte bara ett spel, vi gör en service. En underhållningskanal som måste vara öppen, säger Tommy Strand.

Om tre månader drar science fiction-kriget igång.

- Vi har satt upp en fyraårsplan. Ena sidan kommer att vinna, men vi har inte bestämt vem.

Pojkrumsprojekt som växte till en gigantisk spelindustri

Henrik Rudin