Massor av X-box-titlar – men ingen explosion

1 av 3
Munch's odyssee
TEKNIK

LOS ANGELES

Kan datajätten Microsoft dräpa spelgiganterna Sony och Nintendo med sitt tv-spel X-box?

På E3-mässan var det upp till bevis – här radades en hel del av X-boxtitlarna upp.

Bitvis enormt snyggt.

Men den riktiga explosionen uteblev.

Den 8 november smäller det i USA. Microsofts tv-spel X-box har premiär – till ett pris av 299 dollar, cirka 3000 kronor. Vi kommer inte att missa den trots att vi i Sverige halkar efter och kan köpa den först tidig vår 2002 – datajätten lägger 5 miljarder kronor på marknadsföring.

Och nedräkningen har verkligen börjat. Microsofts stora, grönskimrande monter var välfylld med X-boxtitlar.

Det blixtrade och blänkte – men det smällde aldrig till riktigt.

Halo en besvikelse

Största hoppet, actionspelet Halo var – en rejäl besvikelse. Striderna mellan marinkårssoldater och aliens på en mystisk planet har utmålats som nyskapande lagarbete, men här var det snarare standardaction och långt ifrån

så snyggt som vi förförts av bilder och filmsekvenser.

När Halo verkar falla står hoppet om banbrytande spel till charmiga titeln Munch’s odyssey. Spelet har tidigare har fått stor uppmärksamhet på Playstation 2, innan spelmakarna Oddworld inhabitants hoppade över till X-box i stället.

Och visst är det fint. Lite action, en del tankearbete – och massor av absurd humor med de lustiga utomjordingarna Abe och Munch i huvudrollen.

Överlag snyggast var faktiskt Project Gotham, ett nytt racingspel från Bizarre Creations, teamet bakom Metropolis street racer till Dreamcast.

Ruggigt bra effekter

Grafiken var hisnande realistisk, med enormt detaljerade städer och en hel del ruggigt bra effekter. Omgivningen reflekterades närmast fotorealistiskt i billacken och neonljusen blänkte mycket övertygande i regnvåta gator. Som på Dreamcast gäller det att jaga ”kudos”, stilpoäng för läcker och snabb körning – den här gången med snäppet snabbare sportbilar som Ferrari och Porsche.

Cel damage följer en av trenderna i spelvärlden just nu – grafik i serietidningsstil. Här blir det tävling och skjutande med bilar. Inte det minsta nyskapande – och trots att ”cellshading”-grafiken, alltså seriestuket, är snyggt, känns det faktiskt redan darrande nära att bli ett utnött grepp.

Väl inarbetade genrer

Fusion frenzy var ett actionspel med folk i rullande klot och lustiga små rymdskepp i en rund bur som gjorde upp. Inget upphetsande, men säkert ett okej lir för flera spelare.

Många X-box-titlar var det, men resten blänkte till i några få detaljer och höll sig i väl inarbetade genrer.

Flygspelet Air force delta storm hade snygga ljuseffekter och skuggor. Blood wake var ett skjutaspel till sjöss med enormt snyggt vatten. Offroad-bilspelet 4X4 evolution 2 bjöd på övertygande terräng. Två snowboardspel, bleka Amped och SSX-kopian Dark summit lämnade inga bestående intryck. NHL hitz 2002 var hockey på standardnivå. Nightcaster och Azurik fyllde kvoten av actionäventyr.

Det är ingen tvekan om att X-box är mycket potent spelteknik.

Men det krävs nog några nyskapande titlar för att Microsoft ska bli världdominerande på spel. Också.

E3-mässan dag 2

E3-mässan dag 1

Henrik Rudin