Antipiratbyrån – en tandlös tiger

Var tredje bredbandskund laddar hem filmer från nätet

TEKNIK

STOCKHOLM

Att låta andra ladda ner musik från din dator kan kosta uppkopplingen till Internet.

Branschorganisationen Antipiratbyrån försöker genom att anmäla användarna till teleoperatören skrämma dem att sluta.

Föga framgångsrikt kan tilläggas.

Handen på hjärtat, hämtar du musik eller film från Internet via något populärt fildelningsprogram?

Finns ingen anledning att skämmas för det. Det är både lagligt och vanligt. Enligt Telias senaste undersökning är det mycket vanligt bland bolagets cirka 300000 bredbandskunder.

Lagligt

Till exempel hade 30 procent av kunderna hämtat hem film via nätet vid den senaste mätningen Telia gjort. Att hämta musik för eget bruk är inget lagbrott, vilket visade sig när åklagaren lade ner utredningen kring statsrådet Ulrika Messings nedladdade skiva för inte så länge sedan. Däremot kan det vara olagligt att låta någon hämta upphovskyddat material ur din dator.

- Men läget är inte solklart. Det finns till exempel gott om material som upphovsmännen gett sitt tillstånd till att det delas ut, säger Olle Wilöf, förbundsjurist hos Svenska Journalistförbundet.

Att det är vanligt lämnar inte branschorganisationen Antipiratbyrån någon ro.

Sedan en tid jagar byrån musikbytare på nätet. Listor med användare lämnas till teleoperatörerna med uppmaningen att koppla bort dem ur nätet.

Noggrann

''Vi gör en noggrann dokumentation för att inte oskyldiga ska drabbas'', skriver Antipiratbyrån i ett pressmeddelande.

- Vi får listor och skickar ut ett tiotal varningar i månaden, säger Ola Kallemur, informationschef hos Telia Internet services.

Juridiskt är det diskussion kring när det blir olagligt att byta filer på nätet. Behöver man aktivt dela med sig av materialet eller räcker det med att tillhandahålla det passivt via till exempel filbytarprogrammet Kazaa. Någon vägledande dom finns inte i ämnet.

Men även om piratbyrån har rätten på sin sida är Telia måttligt imponerade av metoden.

Maskrosor

- Det är väl ungefär lika effektivt som att hindra nya maskrosor i gräsmattan genom att krypa omkring och plocka upp dem en och en, säger Ola Kallemur.

- Det viktigaste redskapet borde i stället vara att skaffa sig en digital strategi, fortsätter han.

En sådan kan sägas ha varit på väg när Napster var som populärast för något år sedan. Branschen diskuterade möjligheten att sälja abonnemang på en egen filbytartjänst, men i dag är kampen inriktad på ''att plocka maskrosor''.

Klent resultat

En rundringning till några operatörer ger inte vid handen att metoden är särskilt framgångsrik för att hindra 100000-tals svenska bredbandsanvändare att byta musik eller film med varandra.

- Vi har inte stängt av någon. Kan heller inte påminna mig att vi fått någon anmälan, säger Fredrik Pallin, informationschef hos Spray.

- En eller två har stängts av under det senaste halvåret, säger Ola Kallemur hos Telia.

Anders Lignell/TT