Så vill skivbolagen stoppa piratmusiken

TEKNIK

I Sverige sjönk värdet av cd-försäljningen med cirka 120 miljoner kronor förra året.

Piratkopierandet från internet ger musikbranschen ingen ro.

Musikindustrin ordnar ''Den digitala ''nedladdningsdagen'' runt om i Europa i ett försök att locka de internetanvändare som dagligen delar musik mellan sig.

Piratkopiering är en av huvudfrågorna under den pågående branschmässan Midem i Cannes.

Redan på måndag är det meningen att hundratals miljoner musikkonsumenter på nätet i Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien, Storbritannien och Nederländerna ska kunna lyssna och ladda ner musik från alla de stora musikbolagen via internet.

Gratis blir det dock inte, men för motsvarande cirka 50 kronor går det bra att hämta hem musik motsvarande cirka tre album.

Lagliga alternativ

För ett halvår sedan gjordes en liknande satsning, men då bara i Storbritannien. Då överraskades arrangörerna av intresset. Hemsidan korkade igen och datakapaciteten brakade samman inför trycket från musikälskarna på nätet.

Branschen vill visa att det finns lagliga alternativ till piratkopiering, men än så länge har musikbolagens egna försök att framgångsrikt konkurrera med gratisätandet på till exempel Kazaa varit högst begränsade.

Den snabba utvecklingen av piratkopierandet från internet ger också genomslag i den svenska musikförsäljningen. Branschorganisationen IFPI:s genomgång visar en nedgång i försäljningen på cd-album med två procent. Singelförsäljningen har minskat med nästan 15 procent.

Minskad försäljning

- Ett av skälen är helt klart nedladdningarna från internet, säger Krister Nonholm, ekonomichef hos IFPI i Sverige.

-Singlar, som köps mest av ungdomar, är färskvara och går snabbt och enkelt att hämta från nätet.

I pengar handlar det om en minskning av cd-försäljningen till drygt 1,5 miljarder kronor.

Situationen räddas av att försäljningen av musik på dvd formligen exploderat och ökat med 183 procent under 2002. Dvd-försäljningen omsatte under året 23,5 miljoner kronor.

-Det är första året som dvd slagit igenom, säger Nonholm.

Svensk musik säljer

För svenska musiker är statistiken möjligen trots allt trösterik. Den svenska andelen av den totala musikförsäljningen ökade under året med 9,5 procent och motsvarar över en tredjedel av försäljningen. Kent, Magnus Uggla, Peter Jöback och Håkan Hellström toppar försäljningen.

Musikindustrin har länge klagat över att dataindustrin och mjukvaruproducenterna inte utvecklar effektiva spärrar för piratkopiering.

Microsoft introducerade samtidigt som Midem-mässan öppnade en ny mediaspelare som ska göra det möjligt för musikindustrin att erbjuda kopieringsskyddade skivor sprängfyllda med extramaterial vid sidan av musiken som går att spela direkt i datorn.

Inga illusioner

Musikindustrin i hela världen sjönk under fjolåret med nio procent och kampen mot musikpirater kommer att fortsätta. Tidigare stoppades Napster i domstol och branschen räknar med att vinna också över efterföljaren Kazaa.

Men samtidigt har den inga illusioner om att det inte kommer efterföljare utan försöker möta konkurrensen med nytt utbud och egna nättjänster.

Anders Lignell/TT