Mobilkriget: företagen slåss om 1 miljard abonnenter

Drömmarna borta - nu jagar alla snabba pengar

TEKNIK

CANNESVECKAN

Visioner och drömmar om telekomvärldens sköna nya värld var bristvara under mässan i Cannes i veckan.

Nu gäller det att förverkliga gamla idéer och snabbt göra dem lönsamma.

När branschen mötts för att diskutera framtiden har det de senaste åren handlat om att sikta mot månen. Målen har statts allt högre.

Profetior om den ständigt uppkopplade människan som kan nå och nås av alla hela tiden överallt, har satt fantasin i rörelse. Kläderna, brödrosten, barnen, bilen jobbet - hela livet skulle hänga samman i detta jättelika teknikcentrerade internetuniversum.

Årets upplaga av 3GSM, som mässan kallas, visar på en dramatisk förändring.

Höga visan

Det finns profeter i församlingen som fortfarande vill måla upp nya strålande framtidsscenarier. Men de hördes inte i den nya kör som vuxit sig stark och säkert kommer att bli än starkare de kommande åren.

Nu sjungs genomförandets höga visa. Montrar fylldes av prylar som det gick att ta på och som också fungerade. När Ericsson talar om videotelefoni visar man tillsammans med flera olika telefontillverkare att de verkligen också fungerar.

För att nämna ett exempel: 3G som för ett år sedan var något för tveksamt fungerande testanläggningar är nu ett fullt fungerande nät, på väg att tas i bruk runt om i Europa.

De tjänster som visas handlar inte om tänkta diton utan om sådana som fungerar i praktiken.

Mobilkrig

Alltsomoftast nämndes samarbete och öppenhet som lösningen på telekombranschens bekymmer.

Tråkigt nog handlar ofta om samarbete och öppenhet på egna villkor - knappast om samarbete mellan världens stora telefontillverkare och mjukvarujätten Microsoft. Tvärtom hårdnar striden om hur framtidens mobiltelefoner ska se ut under skalet och på vems villkor utvecklingen ska ske. Under veckan illustrerades detta av att världens tredje största mobiltillverkare Samsung är på väg att lämna ett samarbete med Microsoft för att istället liera sig med Nokia, Sony Ericsson och andra.

Framtidsbransch

Över allihop svävar ändå hoppet om snar profit. Det är många som vill vara med och dela på kakan. Därför får det väl anses lovande att branschen som helhet förstått att samarbete kring innehåll, tjänster och betalsystem måste till för att det hela ska fungera.

För kunderna finns. En miljard mobilanvändare är vi i dag. Enligt Ericssons vd Kurt Hellström blir vi 1,8 miljarder inom några år. Antalet ökar med en halv miljon abonnenter om dagen. Med det för ögonen behövs ingen profet för att sia om att branschen har en framtid.

Anders Lignell TT