Priskrig väntar på mobilmarknaden

3 vill stjäla kunder från Telia

TEKNIK

STOCKHOLM

Med 10.000 mobilkunder anser uppstickaren på mobiltelemarknaden i Sverige, 3, att bolaget etablerat sig.

Nu väntar priskrig mot bland andra Telia för att snabbt skaffa nya kunder.

– Trots att vi bara sålt i storstadsregionerna har vi tagit 30 procent av marknaden för förbetalda mobilabonnemang, säger företagets vd Chris Bannister.

På måndagen presenterade han en ny telefonmodell, nya tjänster, nya försäljningsorter och framförallt nya prispaket.

– Nu är det dags att gå vidare och vi kommer att få ett priskrig om kunderna, säger han.

Reklam kritiserades

När 3, ägt av bland andra svenska Investor, började sälja sin 3G-tjänst i maj fick bolaget kritik för höga priser och obegriplig reklam.

Lanseringarna i exempelvis Storbritannien startade något tidigare än i Sverige. Det gick trögt, men genom att fokusera mer på traditionell mobiltelefoni och med konkurrenskraftiga priser har bolaget slagit sig in på den svenska marknaden.

– Nu vet vi också att nätet håller och vi kan leverera vad vi lovar till våra kunder, säger Chris Bannister.

Bara i städerna

Med den nya telefonen från Motorola hoppas han få bättre fart på utnyttjandet av bredbandstjänster genom till exempel ''rallyspel'', som gör det möjligt att tävla mot varandra över 3G-nätet.

Före årsskiftet kommer 3 igång också i Danmark och för en vecka sedan godkändes 3 som spelare på 3G-marknaden också i Norge.

Bolaget vill gärna berätta att de innan året är slut når bortåt 70 procent av Sveriges invånare. Med något mindre bokstäver betyder det att 3G-teknikens välsignelser i form av videotjänster, häftiga spel och internetuppkoppling med bredbandskapacitet är något för storstadsbor. Möjligen också för folk i Mälardalen och Norrköping/Linköping.

För övriga medborgare är 3G-luren att likna med dagens GSM-telefoner, varken mer eller mindre.

Ger upp mål

Villkoren när bolaget fick en av de fyra 3G-licenserna i Sveri ge var att 99,8 procent av svenskarna skulle ha tillgång till 3G vid årsskiftet. Det målet har 3 redan gett upp och försöker få Post och Telestyrelsen (PTS) att lätta på villkoren.

– Vi har förklarat att vi inte klarar av att nå målet och att vi vill öppna nya områden i takt med att det är kommersiellt möjligt, säger Chris Bannister.

Även om också 3G-telefonen används i första hand för att prata i på vanligt sätt nyttjas också de tjänster som finns att tillgå. Populäraste nedladdningstjänsten är att titta på nyheter, till exempel från TT, som står för 36 procent av alla nedladdningar. Olika positioneringstjänster typ var är du, var ligger krogen, kommer tvåa följda av nöje och sport.

Mer än sex av tio användare av tjänsterna är unga män.

– Det är inte ovanligt när det gäller ny teknik, men helt klart måste vi utveckla fler tjänster riktade också till kvinnor, säger Chris Bannister.

Anders Lignell/TT