Trenden: Allt i mobilen

"Unga vill kunna se på tv överallt"

NALLEN SKA KLARA ALLT Linus Johansson, 21, Åsa Rhodin, 20, Johan Olofsson, 20, och Mimmi Brundin, 19, förstår mycket väl varför ungdomar tror att nya funktioner i mobilen blir hetaste trenden 2008.
Foto: Foto: LASSE ALLARD
NALLEN SKA KLARA ALLT Linus Johansson, 21, Åsa Rhodin, 20, Johan Olofsson, 20, och Mimmi Brundin, 19, förstår mycket väl varför ungdomar tror att nya funktioner i mobilen blir hetaste trenden 2008.
TEKNIK

Glöm sushi, vita sneakers och nya jeans.

Hetaste trenden 2008 är mobil utveckling.

Tätt följt av miljömedvetenhet.

Varje år undersöker Ungdomsbarometern vad svenska ungdomar mellan 15 och 24 år tror blir kommande års hetaste trend och varför. 10 000 ungdomar har svarat och i år var svaret glasklart: mobil utveckling.

– Väldigt många yngre vill ha tv i mobilen. Unga vill kunna se på tv överallt och de vill kunna använda mobilen till allting, säger Peder Gunnarsson, verksamhetsansvarig för Ungdomsbarometern.

Miljö på andra plats

Mobiltelefonen ska klara av så mycket som möjligt – det är viktigt att den kan hänga med på allt.

– Jag trodde inte jag skulle använda mobilen till att lyssna på musik så jag köpte en mobil som bara hade plats för 20 stycken låtar, det ångrar jag verkligen nu, säger Therese Lindgren, 21.

Men det är inte bara nya fräcka mobiler som är på tapeten – också miljömedvetenhet kommer att bli trendigt i år.

– Miljömedvetenhet förknippade man tidigare med vissa utvalda grupper som Greenpeace till exempel, så är det inte längre.

FAKTA

3 hetaste ungdomstrenderna

1. Mobil utveckling

Nya funktioner och användningsområden i fokus – inte minst tv i mobilen som lyfts fram av många som nästa stora grej. En mobiltelefon finns med överallt, och den ska gärna klara av så mycket som möjligt. Kamera, musik, spel, mejl, msn, surfa, tv ...

?2. Miljömedvetenhet

Alltifrån åtgärder som att mindre ofta åka bil, till att köpa miljömärkta varor. Just att påverka genom sin egen konsumtion är ett centralt tema som återkommer i ett stort antal av svaren.

3. Nya stilar

Allt från 70-talsmode till pösiga jeans. Individuell stil är det hetaste.?

Resultaten är hämtade ur Ungdomsbarometern 08 från Cosmos Communications, där över 10?000 svenska ungdomar i åldern 15 till 24 år har tyckt till.

Beställ länk till Aftonbladets mobilsajt

Skriv in ditt mobilnummer i fältet nedan (utan streck eller mellanslag) och tryck på Skicka.
 

Du får strax ett sms tillbaka med länk till Aftonbladet i mobilen.