Carolines mobil gick sönder efter en vecka

Kraftig ökning i klagomål på trasiga telefoner

TEKNIK

Caroline Holmqvists nya mobiltelefon började krångla redan efter en vecka.

När hon fick tillbaka den var den ännu mera skadad.

Nu har hon anmält Tre till Allmänna reklamationsnämnden.

Carolina Holmqvists mobil gick sönder redan under den första veckan hon ägde den.
Foto: Dragan Mitrovic
Carolina Holmqvists mobil gick sönder redan under den första veckan hon ägde den.

Under första veckan som Caroline Holmqvist hade sin nya Sony Ericsson-mobil började skärmen krångla. Hon gick till Tre-butiken där hon köpt den och visade upp den för en säljare.

– Vi kom överens om att skicka den till serviceverkstaden Anovo, säger Caroline.

Men efter några dagar fick hon ett meddelande från verkstaden att telefonen varit utsatt för yttre skador och att hon skulle behöva betala 1 600 kronor för att få den reparerad.

– Det vägrade jag och då skickade de tillbaka den trasiga mobilen, säger Caroline.

Fick råd att anmäla

Fastän säljaren i Tre-butiken intygade att mobilen inte haft yttre skador när Carolina lämnade in den fick hon ingen ny mobil och fick den heller inte reparerad.

– Då kontaktade jag konsumentvägledaren som rådde mig att anmäla till Allmänna reklamationsnämnden, säger Caroline Holmqvist.

Där ligger ärendet fortfarande. Ett avgörande dröjer sannolikt någon eller några månader till om inte parterna kommer överens dessförinnan.

Snart en anmälan om dagen

Allt fler får problem med krånglande mobiler.

I år har antalet klagomål ökat med nära 30 procent.

– Om mobilen inte funkar efter två reparationen kan man kräva en ny, säger Mattias Grundström, jurist på Konsumentverket.

Med någonstans runt sju miljoner aktiva mobilabonnemang har vi svenskar blivit beroende av våra mobiltelefoner. De senaste åren har försäljningsökningen av mobiler planat ut. Men trots det ökar antalet klagomål på mobiltelefoner som går sönder kraftigt.

Från årsskiftet fram till 14 maj ökade antalet anmälningar som lämnat in till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, med 26 procent. Om den trenden håller i sig kommer ARN att få en anmälan om dagen under resten av året där någon klagar på hanteringen av en trasig mobil. Och det är bara en liten bråkdel av alla fall med bristande service som går så långt som till ARN.

Gå till köpstället

Under garantitiden ska man vända sig till köpstället och begära att de lagar mobilen om det blir fel på den utan att den utsätts för yttre åverkan.

– Under de första sex månaderna kan man dessutom begära omleverans om butiken inte lyckats få mobilen att fungera efter andra reparationsförsöket, säger Mattias Grundström.

Ersättningstelefon

Dessutom är det så att man i de flesta fall kan kräva att få en ersättningstelefon under tiden. Om butiken vägrar det kan man skaffa en billig ersättningstelefon på egen hand och kräva att butiken står för den kostnaden.

– Poängen är att man ska stå skadelös som kund. Det är inte kundens fel att produkten inte fungerar. Om man till exempel behöver sin mobil för att hålla reda på sina barn bör det räcka för att man ska kunna begära en ersättningstelefon, säger Mattias Grundström.

Av anmälningarna till arn framgår det dock att många försäljningsställen inte följer reglerna och låter kunderna vänta både fem och sex veckor på reparationer av trasiga mobiler. Utan att de får någon lånemobil under tiden.