Nakenbråk igen – efter 9 månader

Reklam får Oslo se rött

1 av 2 | Foto: Virre Dahl
RELATIONER

För nio månader sedan chockade de Norge med vågade nakenbilder som reklam.

Nu ställer paret upp igen – höggravida.

Norrmännen ropar på förbud – men i Sverige hade bilderna fått passera.

I februari drog de frusna Osloborna efter andan när köpcentret Oslo City presenterade sin reklamkampanj inför alla hjärtans dag.

Ett naket par poserade på flera vågade bilder på stortavlor över hela staden.

Anmäld kampanj

Ett stort antal arga Oslobor anmälde kampanjen till den norska konsumentombudsmannen.

Bilderna förbjöds sedan, eftersom de ansågs kränka människovärdet.

Nu, nio månader senare, återkommer Oslo City med en ny reklamkampanj. Samma modeller och samma nakenhet. Men nu är kvinnan höggravid.

– Vi tyckte historien var för bra för att vi skulle låta den gå oss ur händerna. Det här kommer att väcka uppseende, och vi önskar oss självklart största möjliga uppmärksamhet, säger centrumchefen Sturla Tune till norska tidningen Dagbladet.

Nya reaktioner

Nu väntar man sig nya starka reaktioner i Oslo. Men hur hade vi reagerat i Sverige?

– Jag tror att kampanjerna hade fått passera. Norge har en hårdare lagstiftning när det gäller naket i reklam, säger Anna Serner, vd för Sveriges reklamförbund och ledamot i Etiska rådet mot könsdiskriminerande reklam.

Enligt henne hade det troligen blivit en vild debatt även här, speciellt som bilderna knappast kan påstås ha något samband med själva varan.

Men mer kritik än så hade det knappast blivit.

– Här skiljer vi på vad som bara är naket, sexualiserande och till slut könsdiskriminerande. Och det är vid könsdiskriminering som vi oftast säger nej i Sverige, säger hon.

Olle Castelius