Hård strid om populär kondom

Tillverkare slåss om rätten till gummit

SUPERKÅDIS Marisol Alvarado på Condomania i West Village visar upp några av de kondomer som designats av doktor Alla Venkata Krishna Reddy. De här heter Pleasure Plus och Inspiral. Försäljningen rapporteras gå utmärkt.
Foto: Pontus Höök
SUPERKÅDIS Marisol Alvarado på Condomania i West Village visar upp några av de kondomer som designats av doktor Alla Venkata Krishna Reddy. De här heter Pleasure Plus och Inspiral. Försäljningen rapporteras gå utmärkt.
RELATIONER

Den indiske läkaren Alla Venkata Krishna Reddy har konstruerat USA:s mest populära kondomer.

Nu har han hamnat i en patentstrid – med sig själv.

Doktor Reddys specialkondom älskas av alla som har provat den.

Kondomens specialskärning och märkliga veck sägs ge en känsla som inte kan beskrivas med ord.

Vid första åsynen verkar gummit mest av allt vara avsett att träs på något som kommit i kläm i sovrumsdörren – men den har fått högsta betyg i amerikanska test.

Nu står miljonbelopp på spel runt kondomen.

Experter tvistar

Historien började med att doktor Alla Venkata Krishna Reddys kondomföretag gick i konkurs. Då hade han redan slagit samlagsvärlden med häpnad med specialkondomen ”Pleasure Plus”. Det amerikanska bolaget PTI köpte bolaget och fick rättigheterna till supergummit.

Doktor Reddy åkte därefter tillbaka till Indien för att försöka komma igen med nya samarbetspartners.

För fem år sedan slog han till med kondomen ”Inspiral”. PTI kallade då in sina främsta experter på gummijuridik. Resultatet blev att de förlorade och ”Inspiral” fick gratisreklam för miljontals dollar.

Sedan slog sig Reddy ihop med kondomjätten Trojan och lanserade ”Twisted Pleasure”.

PTI gick i taket – igen – och kallade in sina främsta kondomjurister.

Handlar om njutning

Nu mäts det och diskuteras vinklar som aldrig förr i amerikanska domstolar.

Och doktor Reddy hävdar att det inte alls handlar om pengar för hans del, han vill bara göra den ultimata kondomen som ger största möjliga njutning.

Då skulle den bli en effektiv barriär mot aids och andra sexuellt överförbara sjukdomar.

Ingen av Reddys kondomer har lanserats i Sverige.

– Den svenska marknaden är för liten och kondomer en för liten produktgrupp för att vi ska vara intressanta för de amerikanska bolagen, säger Kristina Orö, produktchef på marknadsledande RFSU.

Svante Lidén