Sluta bråka!

Lär er förhandla och skriv ett avtal

RELATIONER

Byt ut vardagstjafset mot ordentliga möten där båda säger vad de känner och behöver.

Det rådet ger Barbro Curman, legitimerad psykolog, som i tjugo år hjälpt par med problem.

Barbro Curman, leg psykolog, tipsar om hur man kan stämma möte för att tala om oenigheterna i stället för att småbråka om dem.
Foto: Henry Lundholm
Barbro Curman, leg psykolog, tipsar om hur man kan stämma möte för att tala om oenigheterna i stället för att småbråka om dem.

Vardagsbråken kan lätta på trycket. Men de leder knappast till några lösningar. Det är bra att tänka på när ilskan tar över, säger Barbro Curman.

- Ibland kan det vara bra att bryta, och bestämma att man pratar vidare senare, när båda lugnat ner sig. Annars blir det lätt så att ingen lyssnar på den andre, utan bara vill säga sitt. Hon och han blir som ungar i varsin bunker - de tror att världen ska gå under om de ger sig.

Är det bättre att inte gräla alls?

- Nej, de som undviker bråk visar ofta sin ilska på andra sätt. De tar avstånd eller blir neutrala gentemot varandra. Det är viktigt att säga ifrån om man inte mår bra.

Oftast kvinnan

Generellt sett är det ofta kvinnan som tar upp något som hon tycker är fel, enligt Barbro Curmans erfarenhet. Då blir mannen irriterad och går i försvarsposition. Han ser henne som missnöjd och tror att hon kräver en färdig lösning. Jobbigt! tycker han. Men kanske vill hon bara att han ska lyssna.

Så får ni slut på vardagstjafset

Läs mer

Cecilia Gustavsson