Dagens namn: Rolf, Raoul
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Relationer

Nätdejting är större än porr

1,2 miljoner svenskar spenderar 840 miljoner på att söka efter kärlek på internet

den rätta 1,2 miljoner, eller fler än så, har registrerat   den rätta 1,2 miljoner, eller fler än så, har registrerat

De drar in hundratals miljoner på din längtan efter kärlek.

Och tricksen för att få dig att spendera mer pengar på nätdejting är många:

Bluffsiffror och löften om gratis men värdelösa medlemskap.

På fem år har den svenska sajten Mötesplatsen femdubblat sina intäkter från nätdejtingen.

Det finns anledning att tro att andra sajter har haft en liknande utveckling.

Enligt branschen själv ska 1,2 miljoner svenskar i dag ägna sig åt att söka kärleken på nätet.

Bluffar om medlemsantal

Hur det egentligen står till med den siffran är omöjligt att få ett svar på eftersom en av branschens strategier för att locka medlemmar till just sin sida är att bluffa om antalet medlemmar.

Men spelar det någon roll, då?

Nja, för den som vill ragga har det naturligtvis betydelse om han eller hon kliver in på ett öde litet kafé eller på en knökfull nattklubb i tre plan.

Chansen att träffa någon i största allmänhet och den rätte i synnerhet är inte lika stor på båda hållen.

Därför redovisar sajterna väl tilltagna siffror.

Om jag räknar ihop medlemssiffrorna för de sex sajter som Aftonbladet granskat – vilket i praktiken bara blir fyra eftersom två inte vill uppge någon siffra alls, vare sig riktig eller påhittad – är nästan två miljoner svenskar medlemmar någonstans. Och utbudet av nätdejtingsidor är förstås mycket större än de vi synar.

Sanningen är att nästan alla sajter har som affärsidé att räkna alla som någonsin varit medlemmar på sidan som fortfarande medlemmar, även om man sedan senast gift sig och fått en kull ungar och är noll intresserad av nätdejting.

Men det vet ju inte den nya medlemmen som bara ser utbudet.

”Vi” är produkten

Till skillnad från andra betalsajter på nätet har en dejtingsida inget innehåll alls att sälja – förutom dig och mig.

Och själva vitsen för oss att vara medlemmar är ju att kunna få kontakt med intressanta puddingar.

Det får man inte med en medlem som tagit långa benet ut från sidan.

Samma trista upplevelse får den som lockas av att det är gratis att registrera sig.

På vissa sajter, som Match-Affinity, Be2 och Parship, är själva registreringen – inklusive ett personlighetstest – så tidskrävande att det kan ta uppemot en timme att komma igenom hela processen.

Sedan har man ungefär lika roligt som om man hade klippt ut bilder på folks huvuden och klistrat upp på ett pappark och satt sig att stirra på.

Närmare kärleken än så kommer man nämligen inte i de allra flesta fall efter en gratisregistrering.

Vill man vara med och leka med de andra singlarna kostar det pengar för att kunna skicka mejl och läsa de som skickas.

Hemlighåller priserna

Hur mycket det egentligen kostar är ingenting som dejtingsajterna skyltar med precis. Det är bara på E-kontakt det går att nosa upp priserna innan man har registrerat sig. De andra håller det hemligt tills man fyllt i och kryssat och skrivit sig utmattad.

De allra flesta sidor tillämpar principen ”automatisk förlängning” av prenumerationen. Säger man inte upp sitt medlemskap i rätt tid dras pengar från kontot. Allra krångligast är det att slippa ur Be2:s klor eftersom man måste faxa en uppsägning till huvudkontoret i Luxemburg som dessutom har hemligt nummer.

Prova på-tricket

Ett annat trick för att fylla kassakistan är att erbjuda ett par dagars ”prova på”. Det är ungefär så lång tid det tar att komma underfund med hur det funkar på en sajt, kolla sig omkring och hitta något kul. Då halar man också upp plånkan.

Och hittar man inget kul har förmodligen prova på-tiden redan gått ut och det börjar dras pengar från det konto man fick uppge trots att det var gratis.

Hur mycket pengar handlar det om i dejtingbranschen? Mycket.

Mer inkomster

Nätdejtingen gick just om porr på listan över mest inkomstbringande nättjänster. Bara spel och musik genererar mer pengar.

Men eftersom siffrorna från verkligt betalande medlemmar är hemliga hos alla förutom Mötesplatsen är det knepigt att uppskatta vilka belopp det handlar om i Sverige.

Med hjälp av Mötesplatsens omsättning (54 miljoner kronor 2008) och deras betalande medlemmar (75 000) kan man räkna ut att var och en i snitt lägger 700 kronor per år på nätdejting. Det finns billigare sajter och det finns dyrare.

Om det är sant som branschen själv säger, att 1,2 miljoner svenskar ägnar sig åt raggning vid datorn, och vi gör antagandet att de flesta är ganska lika Mötesplatsens medlemmar skulle det betyda 840 miljoner kronor.

Slussas över i hemlighet

Den siffran är säkert för hög men det handlar definitivt om stora summor och det gäller att korpa åt sig så stor del av kakan som möjligt.

En av bjässarna i Sverige, Match.com, har just startat en systersajt som heter Match Affinity.

Det låter ju kontraproduktivt, men den nya sajten säger sig vilja erbjuda mer avancerad matchmaking med hjälp av personlighetstest. Man kan då också nästan fördubbla priset och det listigaste av allt är man nu håller på att slussa över sina Match-medlemmar till Match Affinity utan att någon egentligen är medveten om att han eller hon blir medlem på en ny sajt.

Slussningen går via personlighetstestet som man erbjuds på Matchs hemsida och vips är man också gratis medlem på systersidan, utan möjlighet att kunna läsa eller skriva mejl utan att hala upp plånboken ännu en gång.



Fotnot: Aftonbladet har granskat de stora betalsajterna. Därför finns exempelvis inte Spraydate med eftersom den till största delen är gratis.

KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION.   KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION.
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet