Rekordintresse för camping i Sverige – ska bli bäst i Europa

Sverige ska bli Europas bästa  campingland.
Foto: THINKSTOCK/SKANDINAV
Sverige ska bli Europas bästa campingland.
RESA

Campingintresset i Sverige slår alla rekord.

Med tält, stuga, husvagn och husbil härbärgerades 15,6 miljoner gästnätter på svensk campingmark under 2016.

Rekord för fjärde året i rad.

Nu ska Sverige bli Europas bästa campingland.

– Våra anläggningar håller hög internationell standard och lockar med attraktiva aktiviteter och unik natur, säger Lars Isacson vd på SCR Svensk Camping.

Campingbranschen blomstrar och har utvecklats till ett lok i svensk besöksnäring. Omsätter fyra miljarder kronor årligen och sysselsätter drygt 10 000 personer.

Räkna med investeringar

Så med service av världsklass, moderna anläggningar och hög tillgänglighet är målet för SCR Svensk Camping och HRF – Husvagnsbranschens riksförbund – att bli ännu bättre.

– Vi samarbetar brett med flera stora turistorganisationer i Europa. Har via en enkät till våra medlemmar frågat hur campingens framtid ser ut. Utarbetat en handlingsplan för bättre service och att utveckla anläggningarna. Ordnat work shops och skapat ett spel, ett affärssimuleringsspel, där vi utbildar företagare i campingbranschen. Ett lärorikt spel som vi nu också har exporter till flera andra europeiska länder, säger Lars Isacson på SCR Svensk Camping, en organisation som också fyller 50 år.

77 procent svenskar

Kontinuerlig tillväxt ger förstås självförtroende för investeringar och att utveckla anläggningar och positionen som Sveriges största semesterboende. Statistik visar att sommaren 2016 (juni-augusti) stod campingboende för 43 procent av alla kommersiella övernattningar i Sverige. Inhemska besökare dominerade landets campingplatser – tre av fyra gäster var svenskar.

– Under de tre senaste åren har 1,5 miljarder kronor investerats i campinganläggningar, framförallt i boendeanläggningar och servicehus. Mycket talar för en fortsättning där anläggningar som poolområden och lekland prioriteras, säger Lars Isacson entusiastiskt.

På 77 procent av gästnätterna på svenska campingplatser är det också svenska gäster.
Foto: SKANDINAV
På 77 procent av gästnätterna på svenska campingplatser är det också svenska gäster.

Aktiv semester med husbil

Den boendeform på campingplatsen som ökar mest är husbilen. Idag finns drygt 87 000 husbilar och 287 000 husvagnar registrerade i Sverige som är en av Europas husvagns- och husbilstätaste nationer.

Under 2016 ökade antalet nyregistrerade husbilar med 32 procent medan husvagnarna ökade med 10 procent. Och husbilsmarknaden fortsätter att växa raskt. En ny grupp har hittat till det rullande campinglivet.

– Nu ser vi att familjer med aktiv fritid och tydliga intressen köper en husbil för att berika sin fritid, säger Tomas Haglund, ordförande i HRF – Husvagnsbranschens riksförbund där ambitionen är att blir Europas bästa husvagnsdestination.

Överenskommelse

De senaste åren har intresset för investeringar bland medlemmarna i SCR Svensk Camping snabbt utvecklats. Det har blivit extra viktigt med klara och tydliga regler. Tidigare i år kom också Konsumentverket och SCR Svensk Camping, överens om en ny branschöverenskommelsen där camparen enkelt kan avläsa rättigheter och skyldigheter liksom vad som gäller för företaget som driver campingen.

– Det har blivit tydligare vad som gäller när du behöver boka av din vistelse. En god hjälp för både företag och konsument, säger Daniel Gustafsson, jurist på Konsumentverket i ett pressmeddelande.

FAKTA

Nästan tre miljoner campingnätter i Västra Götaland

Av fjolårets 15 637 587 gästnätter på svenska campinganläggningar stod Västra Götaland för nästan en femtedel.

  • 1. Västra Götaland, 2 977 570.

  • 2. Kalmar/Öland, 1 674 434.

  • 3. Halland, 1 550 901.

  • 4. Skåne, 1 277 498.

  • 5. Dalarna, 1 072 896.

  • 6. Värmland, 790 653.

  • 7. Norrbotten, 749 791.

  • 8. Stockholm, 654 491.

  • 9. Västerbotten, 587 624.

  • 10. Jämtland/Härjedalen, 528 836.

  • 11. Örebro, 455 186.

  • 12. Östergötland, 443 002.

  • 13. Jönköping, 408 470.

  • 14. Blekinge, 401 211.

  • 15. Södermanland, 340 957.

  • 16. Uppsala, 323 695.

  • 17. Västernorrland, 315 765.

  • 18. Gävleborg, 307 604.

  • 19. Gotland, 293 398.

  • 20. Kronorberg, 257 751.

  • 21. Västmanland, 226 034.

  • Källa: SCA – Statistiska Centralbyrån.

FAKTA

Härifrån kommer gästerna

  • Sverige, 76,8 procent.

  • Norge, 11,9 procent.

  • Tyskland, 6,1 procent.

  • Nederländerna, 1,7 procent.

  • Danmark, 1,0 procent.

  • Övriga, 2,5 procent.

FAKTA

SCR Svensk Camping fyller 50 år

Bildad: 1967 som branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare.

Verksamhet: Marknadsföring, rådgivning, utbildning och omvärldsbevakning åt medlemmarna.

Medlemmar: Fler än 400 campingplatser i landet som representerar 75 000 campingtomter och 9 000 stugor.

Kvalitetssäkring: Systemet Svensk Campingstandard bedömmer campingplatsernas standard och service.

Vision: Att göra Sverige till Europas bästa campingland.