Miljontals väskor på drift – nu ställs tuffare krav på flygbolag

Av det bagage som blev felbehandlat under 2016 var 77% försenat.
Foto: BÖRJE THURESSON
Av det bagage som blev felbehandlat under 2016 var 77% försenat.
RESA

Under 2016 felhanterades 21,5 miljoner bagage i samband med flygresor i världen.

Försenat, förstört eller förlorat.

Det kostade flygbolagen 18 miljarder kronor.

Måste bli bättre.

Nu ställer IATA tuffare krav i direktiv till flygbolagen.

Håll koll på bagaget från början till slut.

Under 2016 genomfördes 3,77 miljarder flygresor i världen. Och enligt årliga bagagerapporten från SITA (Société Internationale de Télécommunications) blev 5,73 väskor per 1 000 passagerare felhanterade – eller drygt 21,5 miljoner.

Ny teknik

Låter mycket – men är ändå en rekordlåg siffra och en minskning med 12,25 procent jämfört med föregående år. En minskning med 70 procent jämfört med för tio år sedan.

Bakom den kraftigt förbättrade hanteringen ligger dels investeringar i ny teknik men också praktiska förändringar av bagagehanteringen hos många flygbolag. Men försenat, förstört och försvunnet bagage kostade flygbolagen drygt 18 miljarder kronor, 2016.

Antalet flygresenärer i världen fortsätter att öka snabbt. Under 2017 beräknas närmare fyra miljarder resor genomföras och fler än 4,5 miljarder bagage hanteras.

Bagagehanteringen måste och ska bli bättre. Om ett drygt år, i juni 2018, träder IATA:s (International Air Transport Association) nya direktiv i kraft. Då måste IATA:s medlemmar (83% av alla flygbolag) ha full kontroll på bagaget under hela resan.

21,6 miljoner väskor och bagage hamnade på avvägar under 2016.
Foto: Lieselotte Van Der Meijs
21,6 miljoner väskor och bagage hamnade på avvägar under 2016.

Fyra kontrollstationer

Väskans unika och 10-siffriga bagagenummer ska kunna spåras och registreras vid fyra obligatoriska tillfällen under resan: incheckning, lastning, vid transfer och ankomst. Den svagaste punkten i hanteringen är vid transfer, när bagaget lastas om mellan två flyg.

I den årliga bagagerapporten förordar SITA samtidigt att flygbolagen ska investera och använda sig av RFID (Radiofrekvensidentifiering) för att ha kontroll på bagaget. Att man helt enkelt placerar ett chip i bagagetaggen som gör det möjligt att spåra bagaget i realtid. En beprövad teknik som funnits i många år och som vi redan använder i många andra fall och taggar i samhället.

– RFID-tekniken kan bespara flygbolagen mer än 3 miljarder dollar under de närmaste sju åren genom att förbättra bagagehanteringen och verksamheten, säger Peter Drummond på SITA.

Ha koll i mobilen

Med en RFID-läsare skulle du som passagerare kunna kontrollera var din väska befinner sig just nu med hjälp av mobilen.

För att förbereda sig inför de nya kraven har redan en majoritet av flygbolagen förberett sig vittnar investeringsprogram i branschen om. Däribland Star Alliance som under 2016 till exempel skapade ett IT-nav för att minska antalet bagagemisstag.

Nästan hälften av allt bagage som blir försenat hamnar på avvägar i samband med att det ska lastas om.
Foto: Vince Reichardt
Nästan hälften av allt bagage som blir försenat hamnar på avvägar i samband med att det ska lastas om.
FAKTA

Sjunkande siffror

2015—2016:

Antal resenärer: 3,56–3,77 miljarder = +5,89%

Felhanterat bagage: 23,3–21,6 miljoner = −7,2%

Felhanterat/1 000 passagerare: 6,53–5,73 = −12,25%

2007–2016:

Antal resenärer: 2,48–3,77 miljarder = +52,1%

Felhanterat bagage: 46,9–21,6 miljoner = −54%

Felhanterat/1 000 passagerare: 18,88–5,73 = −69,7%

Felhanterat bagage, 2016:

År 2016 inträffade nästan hälften av alla fall av försenade väskor (47 procent) mellan anslutningsflygningar, särskilt de med snäva tidsramar.

Försenat: 77%.

Skadat: 16%.

Stulet: 7%.

Anledning till försenat bagage:

Misstag/problem vid transfer: 47%.

Misstag vid ombordlastning: 16%.

Biljett- och säkerhetsproblem: 15%.

Viktrestriktioner, väderlek m m: 10%.

Felhantering vid ankomst: 4%.

Taggproblem: 4%

Lastning/teknik: 4%.